Sofies Wellness

Alla inlägg den 29 mars 2012

Av Sofie - 29 mars 2012 19:44


   


Vegetariskt var det idag då till middag. Quornfärs har jag lagat tidigare men aldrig quornfile (fast jag har ätit det i skolan), som kyckling med lite annorlunda smak och väldigt saftigt. Superenkelt att ha i frysen och steka en eller ett par filéer på sådär 5-10 min. Dock kan jag tänka mig att det bli väldigt trist att äta en stekt quornfilé sådär rakt upp och ner utan något mer krämigt till, jag gjorde iallafall en underbar tomatsås. Hela familjen äter idag på helt olika tider (alla har vi olika aktiviteter), så jag lagade detta enbart till mig själv så därför är receptet för 1 person:


Quornfile i tomatsås (1 portion)


2 quornfiléer

1/4 squash

2 schalottenlökar

1 vitlöksklyfta

2 dl krossade tomater

1/2-1 msk tomatpure

ca 1 tsk torkad oregano

lite chilipulver (mindre än 1 krm)

lite cayennepeppar (mindre än 1 krm)

salt o peppar

en bit fetaost

 

1. Bryn filéerna i rapsolja i en stekpanna. Lägg över till en kastrull.

2. Tärna squashen, finhacka löken och pressa vitlöken. Fräs först squashen i samma stekpanna som filéerna, när de nästan är klara (de ska få lite färg), fräs även med lök och vitlök. Lägg över i kastrullen.

3. Rör i krossade tomater, tomatpure, oregano, chilipulver, cayennepeppar, salt och peppar.

4. Låt puttra under lock i ca 10-15 min. Smaka av om det ev. behövs mer kryddor.

5. Vid servering toppa med en bit smulad fetaost!


Detta blev riktigt gott och det kommer jag göra igen. Jag har fler quornfiléer i frysen nu, så om ni har något bra recept för det, tipsa mig gärna. Annars kanske jag exprimenterar fram en helt ny rätt utan recept som jag gjorde idag. Om man nu av någon anledning inte vill ha quornfiléer eller inte har det hemma kan man lika väl byta ut det mot vanlig kycklingfilé istället.


Brukar ni laga mat med quorn?


För er som aldrig prövat quorn kan jag säga att förpackningen ser ut såhär, och finns i frysdisken i alla vanliga mataffärer:

 

  

    

Jag åt det tillsammans med bladspenat och kamutvete som är min favorit (fast inte resten av familjens så jag får passa på att laga det när jag ändå bara gör åt mig själv)


Nu ska jag återgå till att plugga matte tills jag somnar av trötthet, har nämligen prov imorgon på gymnasienivå så nu gäller bara plugga plugga plugga Sofie... :P


Av Sofie - 29 mars 2012 15:14


 

Älskade mixer min


Jag skrev hela detta inlägg imorse, men självklart när jag skulle publicera det så dör hela bloggplatsen och allt raderas, så nu har jag försökt skriva om allt igen:


Sakerna man ser på bilden ser kanske inte ut att passa ihop. Jordgubbar, avokado och päron tillsammans? Det är ingen vanlig kombination. Och grynig keso. Kan man mixa det i en smoothie? Tänk om det smakar hemskt?! Men det kan man inte veta förrän man har testat det. Men tänk om det smakar alldeles underbart då? Det kan man inte heller veta förrän man har testat det.


I matlagning är att testa sig fram a och o. Visserligen använder jag oftast recept men samtidigt gör jag nästan alltid om dom och smaksätter så att det passar mig. Och visst blir det ibland en underlig äcklig blandning men då vet jag det till nästa gång.


Det gäller att våga. Våga att lyckas och våga att misslyckas. Detta gäller inte bara mat utan allt i livet. Om man inte vågar pröva kommer man aldrig att lyckas, och man kommer aldrig heller lära sig av sina misstag och inte begå dom nästa gång och då lyckas!


Slutprodukten igår blev iallafall en smoothie som blev krämig och god, kanske inte den godaste jag ätit men långt ifrån den äckligaste:

 

Jag måttade inte, men den bestod av jordgubbar, päron, en liten bit avokado, rejält med keso, en skvätt naturell yoghurt och lite vaniljpulver, toppad med resten av päronet och favoritnöten just nu pekannöten :)



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards