Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 mars 2012

Av Sofie - 17 mars 2012 20:39


 


Denna kväll här hemma bjöds det på lammgryta med bulgur och sallad. Receptet tagit ur Kostrådgivarens kokbok, en kokbok jag köpte på årets bokrea, detta var första receptet jag prövade ur den (och det lär bli fler).


Lamm i vin med soltorkade tomater, oliver och bönor (4 personer)


500-600 g benfria grytbitar av lamm

2 dl fylligt rött vin

2 msk tomatpure

1 msk sambal oelek

1 burk krossade tomater (ca 400-500 g)

1/2 dl hackad färsk timjan

1/2 dl hackad färsk oregano

10 hackade soltorkade tomater

4 pressade vitlöksklyftor

20 st kalamatoliver

1 burk canelinibönor (eller andra bönor)

 

1. Bryn köttet i en stekpanna (gärna lite i taget så att det inte blir kokt istället för stekt).

2. Lägg över i en stor kastrull. Häll i vin, tomatpure, sambal oelek, krossade tomater, salt och peppar. Koka under lock i ca 40 min.

3. Tillsätt de färska kryddorna, soltorkade tomaterna, pressad vitlök och hela oliver. Låt puttra i sådär 5 min. I den sista minuten blanda i bönorna så att de blir varma bara.

4. Stäng av plattan, och ät och NJUT!


Nu gjorde jag nästan identiskt som receptet, om jag gjorde det igen skulle jag nog ha lite mindre sambal oelek i (blev nästan lite för starkt) och mer färska kryddor! :)


     


Har ni ätit något gott den lördagkväll?


För min del blir det nu, packa för morgondagen och sedan lägga mig tidigt, jag ska nämligen upp mer än 1 timme tidigare än jag gör på VARDAGAR en SÖNDAG!


Av Sofie - 17 mars 2012 13:16


 


Hejsan hoppsan allihopa! Väl hemma från min kompis idag blev det fysikplugg innan lunch. Blandade ihop något på vad jag fann hemma som blev väldigt gtt:


Tonfiskröra med kokosmjölk, jordnötssmör och ingefära (2 personer)


1/2 gul lök

1 liten morot

1 stor näve fryst bladspenat

1 liten burk kokosmjölk (eller 1/2 vanlig stor)

1-2 tsk jordnötssmör (naturligt på endast jordnötter och salt)

1/2 tsk malen ingefära

1 burk tonfisk i vatten

 

1. Hacka löken och skala och grovriv moroten. Fräs lök, morot och spenat.

2. Häll i kokosmjölk, jordnötssmör, ingefära och tonfisk. Låt puttra en stund.

3. Smaka av med salt!


Att fylla avokado med något tycker jag är jättegott, idag blev det med keso, tomatpure och oregano:

 


Nu blir ännu mer PLUGG PLUGG och igen PLUGG! Ingen rolig lördagseftermiddag att se framemot :P

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards