Sofies Wellness

Alla inlägg den 13 mars 2012

Av Sofie - 13 mars 2012 20:44


   


Mums, med inspiration från denna grymma blogg testade jag på att göra kyckling med krispigt knäckebrödssmul runt, dock la jag även till sesamfrön som ger en god smak. Till detta hittade jag på någon sorts krämig kamutveteblandning på det jag fann hemma. Receptet här, enjoy:


Krispig kyckling med kamutvete och grönsaksfräs (2 portioner)


Kycklingen:

300 g kycklingfile

1 ägg

4 vanlig finn crisp (alternativt två vanliga knäckebröd)

lika mycket i mängd sesamfrön som knäckebrödssmul (ca 1/2-1 dl tror jag)


 1. Skär kyckling i mindre bitar.

2. Knäck ägget och vispa lätt med en gaffel.

3. Smula sönder knäckebrödet och blanda med lika mycket sesamfrön och lite salt.

4. Doppa kycklingbitar i ägget och rulla sedan runt i knäckebröds/sesamfrönsmulet.

5. Bryna runt på medelvärme i en stekpanna med smör eller rapsolja.

6. Låt antingen kyckling genomstekas i stekpannan på svag värme så att den inte bränns (kan ta ganska lång tid) eller sätt in i ugnen på 200 g tills den är klar (gärna varmluftsläge).


Kamutvetet:

kamutvete för 2 personer

citronsaft efter smak

en bit finhackad chili eller chiliflakes

en bit paprika i bitar

1 msk kesella/kvarg

 

1. Koka kamutvete enligt förpackningen.

2. Blanda i resten. Smaka av så att det blir lagom med citron.

3. Salta och peppra!


Grönsaksfräset:

1-2 stora morötter

5-6 champinjoner

2 dl gröna ärter

1 pressad vitlöksklyfta

 

1. Skala morötterna och skär i mindre bitar. Skiva champinjonerna.

2. Fräs morötter och champinjoner i en stekpanna/kastrull med olja en stund.

3. Fräs med ärter och vitlök!


Så gjorde jag, mitt tips till er om ni vill göra liknande, använd grönsaker i grönsaksfräset som är dina favoriter och som finns hemma, och till kamutvetet testa att blanda i olika kryddor för variation!


 

Kycklingen innan den stektes


Av Sofie - 13 mars 2012 17:08


 


Några har äntligen fattat vad jag vill ha serverat när jag är ute på stan, helt vanlig keso med frukt/bär! Här med färsk underbar mango. Hittades på ICA to go på stan idag på eftermiddagen! Tillsammans med några nötter som fanns i min väska utgjorde det ett ultimat mellis :)


Nu hoppas jag att fler ställen (typ vanliga caféer) börjar skaffa liknande fräscha, goda, lättillgängliga och nyttiga mellanmål! Om någon vet något bra ställe i Stockholm som har liknande, tipsa mig! Förutom keso med färsk frukt fanns där bla turkisk yoghurt med nötter, kokta ägg, härliga sallader, nötblandningar på påse och mackor. Tummen upp för detta! Vanliga kesellaburkar fanns också, men det är ju inte särskilt gott att äta rätt upp och ner som det är, så jag hoppas att någon smart människa kommer på att man även kan sälja kesella i olika bär, frukt och nötblandningar. Det skulle nog uppskattas av fler än mig?


     

Lite bilder från ICA to go


Annars har dagen flytit på bra, det har varit en riktigt härlig tisdag. Skola och sedan träffa en kompis för en runda på stan. Solen har värmt alldeles underbart, och jag har känt mig riktig vårig i nyklippt hår, ny vårjacka och nymålade färgglada naglar.


På vägen hem efter att ha spenderat tid på eftermiddagen med min kompis beslöt jag mig för att gå en runda extra. Skönt att få röra på sig, eftersom jag har träningsförbud just nu för att jag är sjuk har jag världens abstinens av att röra mig för att jag inte rör mig lika mycket som jag brukar.


Precis innan jag var hemma besökte jag min kära serie och tidningaffär. De säljer gamla begagnade tidningar för mycket bättre pris. Och gissa om jag blev glad när såg att de sålde ut LagaLätt tidningar för 5 kr st? Min favorittidning som lades ner i början av året, men eftersom jag knappt hann börja prenumera på tidningen innan den lades ner är det en massa nummer av den som jag inte har. Men nu har jag 4 nya nummer att läsa och finna matinspiration i.


     

Posandes med mina nya tidningar haha


Nu blir det en balja gojite och fram med biologiboken. Imorgon lyder biologiprov för alla Sveriges nior i allt de har lärt sig inom ämnet under hela grundskolan (10 år), yay, jag har en bok på BARA 360 sidor att plugga! Dags att börja kanske...


Ps. Titta in här senare, ska nämligen testa en ny kycklinggrej med kripigt täcke till middag


Av Sofie - 13 mars 2012 12:45


 


Detta smakade jag igår. Ganska gott!


Det består (enligt förpackningen) av 55 % dadlar, 45% nötter och 10 % kakao, haha det blir ju 110 %. Men jag antar att de menar 45 % dadlar och 35 % nötter. Så innehållsmässigt så är det här ju betydligt bättre än vanligt godis, bara naturliga ingredienser och inga kemibomber. Det tycker jag är jättebra att sådanna produkter har kommit ut på marknaden. Själv tycker jag inte särskilt mycket om godis förutom Lindts choklad, de där pollygodisarna och några få andra sorter, så detta passar mig perfekt.


Men energimässigt ligger det på nästan samma nivå. För både torkad frukt och nötter är ju energirikt. Men det är mycket bättre energi än vanligt godis. Perfekt efter ett träningspass när man behöver snabb energi fort!


Någon som har testat dessa? Jag har även köpt den med kokos från Rawbite, recension på den kommer också...


 

Annars kan jag starkt rekomendera dessa hemmagjorda bollar som ligger smakmässigt några nivåer högre!


Av Sofie - 13 mars 2012 07:48


 


x Kokt ägg

x Kiwi

x Passionfruktsgröt med banan och kokoschips (+mjölk)


Passionfruktsgröt (1 portion): Koka 1 dl fiberhavregryn+2 dl vatten+innehållet av 1 passionsfrukt+1/2 dl saft från 1 apelsin+en nypa linfrön!


Haha min kreativa sida tog över idag när jag gjorde en "leende" frukost. Jag har tänkt på att jag måste göra och fota frukostarna på kreativare sätt, blir mycket bättre bilder då och roligare för er att se.


Idag är det tisdag vilket betyder kort dag. Idrott (fast jag ska bara titta på för jag är lite sjuk), dubbeltimme i biologi, lunch, franska och mentorstid, så det är en ganska skön dag. Sedan ska jag möta en kompis! :D


 


Frukoststund har guld i mun! Så sant :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards