Sofies Wellness

Alla inlägg den 4 mars 2012

Av Sofie - 4 mars 2012 17:00


 

En frukost för ett tag sedan


Hur lång tid spenderar du på att laga frukost på morgonen en vanlig skoldag? Jag går upp en timme innan jag börjar på mitt jobb och har ca 45 min på mig. Hade gärna velat äta din frukost varje dag, men jag får helt enkelt inte ihop det. Hur gör du egentligen, och hur lång tid har du på dig på morgonen? Kram


Svar: Det är olika beroende på vad jag gör, ibland kan det ta nästan 25 min och då får jag verkligen kasta i mig allt (inte bra...), men om jag gör davosgröt kvällen innan och bara tar ur kylskåpet på morgonen och kanske toppar med lite frön tar det max 1 min.


Jag hör många säga "åh vilken god frukost, jag vill också ha sådan men jag hinner/orkar inte". Och jag förstår alla som säger det MEN tänk såhär istället: Om jag får 5-10 min mindre sömn spelar det inte så stor roll jämfört med om jag får en riktig bra start på dagen och orkar med till lunch, i det långa loppet tror jag att man får mer energi av det.


Jag tror jag ska göra ett inlägg med mina snabbaste frukostar. Det tror jag fler skulle uppskatta.


Du undrar hur jag gör: när jag kommer in i köket känner jag efter, vad är jag sugen på? Jag kommer på en plan, och sedan kör jag så att det ryker, när något kokar passar jag på att skära upp något annat, jag är en mästare på att struktera upp allt så att jag hela tiden gör något samtidigt som vissa saker kan klara sig själv (t.ex. äggen i kastrullen, gröten som kokar, något som tinar i micron), allt för att utnyttja tiden på bästa sätt.


Och hur lång tid har jag på mig? En vanlig morgon ringer klockan 6.45 och jag är uppe inom 10 sek, kör ett par minuters yoga och fixar mig lite. Jag skulle gissa att klockan är nästan 6.55 innan jag är i köket. Sedan för att jag ska hinna duscha osv måste jag lagat och ätit min frukost klart senast 7.25 alltså 30 min totalt. Sedan hur stor del som jag lagar eller äter är olika beroende vad jag gör. I värsta fall är jag inte klar förrän tjugo över och då får jag kasta i mig allt.


Jag hoppas du fick svar på dina frågor, och jag lovar ALLA hinner laga sig en bra frukost (det behöver bara ta max 5 min att göra), det gäller bara att välja att prioritera det och sedan göra det till en vana!


Kram :D


Nu är frågan till er. Hur bra frukost skulle ni säga att ni äter på en skala 1-10?

Av Sofie - 4 mars 2012 09:00


 


Det är några veckor kvar, men jag är grymt taggad. Ska på påsklovet iväg till New York! Jag har varit i USA tidigare men aldrig New York så det ska bli väldigt kul.


Nu behöver jag er hjälp. Många av er har säkert varit i New York. Och jag behöver alla New York tips man kan få. Vad måste jag göra? Vilka affärer måste jag besöka? Några mat/restaurangtips? Bomba mig med tips om allt som rör staden, antingen via att skriva en kommentar eller mejla mig på foodandhealthinmyway@yahoo.se


Det blir även några dagar i Washington DC, så om ni har några tips där, just let me know! :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards