Sofies Wellness

Alla inlägg under februari 2012

Av Sofie - 6 februari 2012 12:32


    

Potatis/avokadomoset: Koka som vanligt 3 potatisar. Häll av vattnet och mixa med 1 avokado, lite olivolja, citronsaft, salt och peppar.

Med inspiration härifrån: http://ellen.shapemeup.se/

Eftersom jag gick i skolan i lördags är jag ledig idag. Superskönt! Jag sov några timmar extra och gick sedan till gymmet. Gymmet är jämt fullt av för mycket folk såhär års, men inte vid halv 10. Bara jag och några pensionärer. Härligt att se så många pensionärer hålla igång och svettas på gymmet, det tycker jag är sällan man ser. Även fast jag inte har varit på gymmet på många veckor så orkade jag med tyngre vikter än förra gången, men jag tränat och tydligen blivit starkare på andra sätt. Jag testade även hur länge jag orkade hålla plankan. Jag klarade 3 och en halv minut, det är ganska bra va? Jag hade nog klarat 4 min om jag haft bättre musik och någon som stått bredvid och peppat mig.


Nu ska jag fortsätta njuta av min lediga dag, strax kommer en kompis över hit :D Ni får ha en underbar måndag ni med!

Dagens lunch: Potatis/avokadomos med ugnsbakad lax, rårivna morötter, ugnsbakade paprikabitar och grön sallad, MUMS!!!

Det var väldigt längesedan jag åt ugnsbakade paprikabitar, det är bland det godaste jag vet, så jag passade på att göra det nu när jag ändå skulle ha laxbiten i ugnen. Det är verkligen det enklast man kan göra, skär en paprika i bitar, lägg i en form, häll över lite olivolja och in i ugnen på 225 g i ca 25 min!

Av Sofie - 5 februari 2012 19:00

  

 


Jag irriterar mig på alla som säger att fisk inte är gott. För det är det. Det gäller bara att tillaga den på rätt sätt. Jag tror minnena av skolans geggiga fisk får många att tro att all fisk är äcklig. Men fredagens middag visar iallafall att fisk kan vara underbart gott:


Medelhavsfisk (4 portioner)


600 g valfri vit fisk (vi hade torsk)

250 g körsbärstomater

3/4 dl egenpressad citronjuice

1 dl kalamataoliver

10 st vitlöksklyftor (ja du läser rätt, det ska vara 10 st)

1/2 kruka basilika

olivolja

salt o peppar

 

nötströssel:

10 valnötter

2 vitlöksklyftor

1/2 kruka basilika

 

1. Sätt ugnen på 225 g (om fisken är fryst, försök halvtina den innan).

2. Olja en ugnssäker form. Salta och peppra runt om fiskfilerna. Lägg ner i formen.

3. Dela tomaterna och lägg på fisken. Pressa citronerna och och häll över saften. Lägg på oliverna och vitlöksklyftorna (hela med skalet på). Hacka basilikan och strö över. Ringla även över olivolja eller olivolja med basilikasmak.

4. Sätt in i ugnen ca 10-15 min (ca 20 min om fisken är halvtinad/fryst) tills fisken är klar.

5. Hacka valnötterna, pressa vitlöken och hacka basilikan och blanda i en sål. Strö över fisken när den kommit ut ur ugnen.

6. Ät och njut!



   

Sedan äter man självfallet inte vitlökarna, de är bara med för att ge smak åt resten av rätten :)

Av Sofie - 5 februari 2012 13:38

  


  

  

Igår var jag och en kompis på the Nike Blast kvällsevent i Globen. En massa träningsfreak fick köra 3 olika kortare pass. Det var shabam, NTC och zumba. Första och sista passen var ganska lugna danspass. NTC var betydligt jobbigare. Ni med iphone har kanske laddat ner NTC (Nike training club) appen? Din personligare tränare med träningsprogram direkt i mobilen. Hon som har gjort appen var iallafall där och körde ett pass med oss. Jobbigt men roligt. Ni som inte laddat ner NTC appen gör det. Jag har inte hunnit testa så många av träningsprogrammen som finns, men jag har kört corepass på 15 min för några veckor sedan och jag kan säga att jag hade rejäl träningsvärk i hela magpartiet i flera dagar.  


Hela kvällen sammanfattas med ordet toppenkväll!


Jag älskar även texten som stod på våra tröjor vi fick:



När jag väl var hemma blev det sängen och ett gammalt avsnitt av Vänner tillsammans med detta:

Naturell yoghurt+keso+kanel+äpplebitar+cashewnötter! Även fast klockan närmade sig 23 är det viktigt att äta något riktigt så att kroppen kan återhämta sig och inte brytas ner :) 


  Några fler som var på the Nike Blast igår? Och glöm inte ladda ner NTC appen NU! :D


Uppdate PT-fia tog även två bilder på oss alla:

 

Hehe glada träningssugna människor, jag står någonstans i mitten :P 


Av Sofie - 5 februari 2012 12:49


 


x Kaffegröt med kokosflingor, torrostade solroskärnor, kakaonibs och mjölk

x Päronstavar


Kaffegröt (1 portion): Koka upp 1 dl fiberhavregryn+2 dl vatten+1-2 msk kaffe+1/2 mosad banan! När gröten är klar blanda i 1 rå äggvita (inget måste men jag brukar oftast göra det för att göra gröten mer proteinrik och mättande)! Nu är jag ingen kaffedrickare men jag älskar doften av kaffe, jag hade i 1-2 msk kaffe och fick då en ganska svag men lagom smak av kaffe, men om du är en van kaffedrickare behöver du nog hälla i mer.


Det blev ett sent frukostinlägg då jag har varit på en härlig promenad i kylan. Det är kallt ute men jag körde lager på lager och frös inte ett dugg. Det blev en riktigt härlig promenad och solen sken!


Det var is på sjön, många var ute och åkte skridskor och gick på den, jag valde dock att gå på land! Alla ni som suttit inne hela dagen, på med skorna och kläderna och gå ut i det fina vintervädret, promenera/åk skridskor/skidor/pulka/spring en löprunda/gör snöänglar/lek i snön, bara kom ut och gör något!


För alla som undrar hur the Nike Blast var igår, jag återkommer med det i ett annat inlägg :D

Av Sofie - 4 februari 2012 16:45


Att jag älskar keso har väl ingen undgått. Förut åt jag det bara på macka, men på senare tid älskar jag även att äta det med frukt/bär och nötter/frön/kryddor/müsli. Här är två underbara kesomellis från veckan som gått:

 

Blanda keso med naturell yoghurt och smaksätt med ingefära (på burk). Toppa med vad du vill, jag hade hemmagjord müsli med äpple och mango. MUMS!!!


          

Blanda skivad banan, kiwi, keso, kanel, pumpafrön, gojibär och kakaonibs och lägg upp vackert på en tallrik!

Har ni några andra bra mellanmålstips med keso inblandat?

Nu blir det strax the nike blast i globen, jag är supertaggad! :D

Av Sofie - 4 februari 2012 09:11



x Fruktdrink (på mixade jordgubbar, banan, apelsinjuice och färsk ingefära) med cashewnötter

x Frökusar med skinka, keso, kokt ägg och basilika


Sådana här fruktdrinkar vill jag ha varje dag till frukost, men jag orkar inte göra det varje dag och om jag gjorde det så skulle jag nog tröttna efter ett tag. Därför unnar jag mig sådana ibland. 


Idag blev det ingen härlig lördagssovmorgon (som jag skulle behöva). Upp nästan som vanligt, fira lillebror som fyller år idag och sedan frukost och fixa mig inför skolan. Nu ska jag strax bege mig till skolan, vi har 3x30 min lektioner på förmiddagen så det är inte så farligt (öppet hus). Sedan på eftermiddagen ska jag fortsätta fira lillebror. Jag har vunnit biljetter till nike the blast kvällsevent i globen, så ikväll ska jag och en kompis dit och träna och få inspiration tillsammans med en massa andra människor. Det lär nog bli kul. Någon läsare som ska dit?


Nu måste jag rusa till skolan, vi hörs senare...


 


Av Sofie - 3 februari 2012 20:45


Jag får ibland kommentarer från folk som verkar störa sig på att jag äter så nyttigt. Men jag gillar nyttig mat. Dock finns det ett recept på muffins som jag älskar, och det är inte av den nyttiga varianten. Jag tänkte bjuda på det receptet, så ni som besöker min blogg för att få hälsosam matinspiration kan skippa detta inlägg. Men kom ihåg man kan äta sådant här då och då, en hälsosam livsstil handlar om balans under hela livet.


 Chocolate cupcakes (ca 10-15 st)
 
Muffinsdegen:
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
1 1/2 dl kakao
125 g rumstempererat smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 3/4 dl gräddfil
1 tsk vaniljsocker
 
Glasyren:
100 g philadelphia cream cheese
350 g florsocker (ca 5,5 dl)
4 msk smör
4 msk kakao
ca 1,5-2 dl kokosflingor
 

    Muffinsen:
1. Sätt ugnen på 175 g.
2. Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat, salt och kakao i en stor bunke.
3. Vispa i en annan bunke smör och socker luftigt med en elvisp, vispa i äggen och tillsätt gräddfilen och vaniljsockret.
4. Rör ner äggblandningen i de torra ingredienserna och rör om tills allt är ordentligt blandat.
5. Fördela smeten i pappersklädda muffinsformar nästan upp till kanten.
6. Grädda i ca 20-25 min (beroende på storlek).


Glasyren:
7. Gör glasyren medan muffinsen gräddas.
8. Rör ost och smör mjukt och luftigt med en elvisp och rör sedan i kakao och florsocker.
9. Vispa tills krämen är slät och rör ev. i någon msk vatten till önskad konsistens. Krämen ska vara bredbar.
10. Bred seddan krämen över de färdiggräddade muffinsen.
11. Strössla över kokosflingor på glasyren.
12. Ät och njut!
 

 


Dessa är så ohälsosamma man kan göra muffins, men de är så goda, ett tips är att värma dem innan servering så smakar de ännu ljuvligare (om man inte äter dem direkt ur ugnen då är de alldeles underbart varma och goda)!

Av Sofie - 3 februari 2012 13:15


   

Köttfärsgratäng med squash och mozzarella (4 personer)


1-2 squash

salt

1 gul lök

1 pressad vitlöksklyfta

500 g nötfärs

1 förpackning krossade tomater (400-500 g)

1 lagerblad

2 tsk torkad basilika

2 tsk torkad oregano

1 stor skvätt japansk soya (jag måttade inte, men någon msk)

smör till formen

1 1/2 dl matlagningsgrädde

250 g riven mozzarella


1. Skiva squashen (med t.ex en osthyvel) på längden. Lägg på en bricka med hushållspapper. Salta squashen. Lägg ett till lager hushållspapper på (som ska suga vätska). Låt stå medan du gör resten

2. Finhacka löken. Fräs lök och vitlök i olja i en stekpanna. Bryn med färsen. Tillsätt krossade tomater, lagerblad och örtkryddor. Smaka av med salt, peppar och soya och ev. mer av örtkryddorna. Låt koka ihop sig 5-10 min.

3. Smörj en ugnform med smör. Lägg ett lager squash, ett lager köttfärs, ett till lager squash, köttfärs och yttligare ett till lager squash. Toppa med grädden och sedan mozzarellan på.

4. Ha i ugnen på 225 grader i ca 20-30 min så att den får fin färg. Om du har grillvärme på ugnen som vi har, ha den på vanlig värme i 20 min och sätt sedan på grillvärmen i några minuter så att den får fin yta.


Med en massa sallad och grönsaker!

   

Innan ugnen! 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards