Sofies Wellness

Alla inlägg under februari 2012

Av Sofie - 12 februari 2012 13:00


   


x Fiberhavregrynsgröt (med gojibär och kanel i) med kiwi, hackade paranötter och mjölk på

x Kokt ägg

x Grönt chai te

x Det obligatoriska stora glaset med vatten (som jag aldrig fotar men alltid dricker)


Och så var det söndag. Solen skiner vackert ute och efter att ha varit två dagar instängd i min lägenhet längtar jag ut. Jag mår bättre, ingen feber och jag är klar i huvudet, dock skriker halsen (var vaken någon timme i natt pga detta) och de två blåsorna på insidan av munnen känns som om någon stoppat en nål genom läppen (äckligt jag vet). Men jag ska inte klaga, det finns dom som har det mycket värre.


Jag kanske kan gå ut och få lite luft senare, men någon tennis blir det inte!


 


Och svar nej, jag äter inte frukost klockan ett (snarare precis klar med lunchen), jag har bara inte orkat ladda upp bilderna från datorn förrän nu ;)

Av Sofie - 12 februari 2012 11:15


 

Mumsig mat från Nordiska Espresso :)
 

Jag tänkte svara på två läsarfrågor:


Hejhej! Jag ska till Stockholm nu på sportlovet, har du några tips på bra matställen som är lite åt det hälsosamma hållet? Har du fler stockholmstips så vill jag gärna veta :)

Hej :) Det finns härliga cafeer lite varstans i hela staden, någon sorts "hälsotallrik" finns på de flesta cafeer. Jag äter inte jätteofta ute, ibland till lunch på helgerna med kompisar. Men några bra tips på cafeer har jag (dock är de sällan öppna sent på kvällarna): Blueberry lifestyle (finns en i östermalm, en i NK, en i Vastastan, en vid Stureplan, dock skiljer sig de mellan vad de har, alla har inte: smoothies/hälsosnack, hälsoprodukter och luncher), Vurma Cafe (i Vastastan, en på östermalm och en på söder), Kummin Bistro och cafe (på Kungsholmen, lite rabatt för dig med friskis o svettis kort), Nordiska Espresso (i NK), cafe Blåbär (i Vasastan), cafe Caesar (i Vastastan) och Åhlens citys restaurang på toppen har den grymmaste tacobuffen. Cajsa Warg (i Vastastan och en på söder) och Urban Deli (på söder) är båda ekologiska mataffärer med lite annorlunda livsmedel (kan vara kul att besöka) som även serverar en del mat eller köp take away med dig. Alla ställena har hemsidor, det är bara att googla och kolla vad de ligger och erbjuder (om du är intresserad). Men som sagt det finns en massa ställen, bara att testa sig fram.

Andra Stockholmstips då? Det står stilla i huvudet just nu. Om det är fint väder passa på och gå härliga promenader i Gamla stan, på Djurgården, längs vattnet eller i Hagaparken!


Jätte intressant att läsa! Men jag har några frågor? Du utesluter inte kolhydrater helt va? såsom bröd, pasta, potatis, ris, bulgur etc?(vilka baser äter du?) sedan hur ofta/länge tränar du på 1 vecka.
Vad anser du om alla dessa dieter som LCHF, GI, tallriksmodellen-dieten etc? 

tack för en toppen bra blogg! :D


Tack :D

Jag utesluter inte alls kolhydrater. Jag äter ofta grovt bröd, gröt, potatis, bulgur, matvete, kamutvete, råris, korner av olika slag, frukt, grönsaker... Jag förstår mig inte på människor som utesluter det.

Angående träning: Jag tar en nybörjarlektion i tennis varje vecka, och i skolan har jag idrott på schemat 2 gånger i veckan (men hur mycket av de 2 timmarna som kan räknas som träning och jobbigt för kroppen är väldigt varierat). Det är det som är fast varje vecka. Utöver detta brukar jag träna 2-4 gånger, då blir det antingen gruppträningspass, gym, spinning, simning, löpning eller hemmaträning (med t.ex NTC appen).

Diet betyder att man äter på ett visst sätt under en tidsperiod. Visst du kanske gå ner (eller upp eller vad mening nu är) under den tiden, men när perioden är slut och du går tillbaka till dina gamla vanor kommer du att börja gå tillbaka som du var innan. Därför tycker jag att det är smartare att ändra sina matvanor på ett sätt som man kan hålla resten av livet. Det kanske tar längre tid att nå sin mål på detta sätt, men om det håller resten av livet så kanske det är bättre? Dieter är alltså inget för mig.

Jag är inte så insatt vad man får äta i de olika dieterna och kan väl därför inte ha någon direkt åsikt om de. Av det jag vet så förstår jag mig inte riktigt på LCHF. Många människor har problem med sockersug, och då kanske det är bra att utesluta socker och nästan alla kolhydrater för att få bukt på det i några månader. Men att inte få äta frukt och bär med alla dess vitaminer tycker jag låter idiotiskt. Och att få äta en massa mättade fetter, hej åderförkalkning och hjärtattacker!

GI och tallriksmodellen är väl bättre, men eftersom jag inte följer dem så är jag inte så insatt.


Jag hade lite tråkigt så jag googlade fram lite konstiga dieter:

 

Fletcherizing: Konsthandlaren Horace Fletcher kom 1903 på den briljanta idén att tugga maten och därefter spotta ut den. På så sätt trodde han att man fick i sig alla näringsämnen, men samtidigt gå ner i vikt.


Chicken nuggets dieten:

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/650792-hon-har-levt-pa-kycklingnuggets-i-15-ar


Vinägerdieten: Den anorektiske och bulimiske poeten Lord Byron populariserade den så kallade vinägerdieten på 1820-talet. För att rena sin kropp drack han massor av vinäger och vatten (blandat med en kopp te och ett rått ägg). Bieffekterna av dieten var kräkningar och diarré, inte så konstigt att han gick ner i vikt.


Veckomeny för en som går på mjölkdieten:
Frukost: 5 dl valfri osockrad mejeriprodukt och en dl osötad müsli. En multivitamintablett.
Lunch:    7 dl valfri osockrad mejeriprodukt och en halv  dl osötad müsli.
Mellanmål: 6 dl valfri osockrad mejeriprodukt och en halv dl osötad müsli. En tesked fiskolja.

 

Grapefruktdieten:

Du måste äta en halv grapefrukt till alla måltider


Saftfastadieten:

De första 4 dagarna äter du såhär:

Frukost: Ett äpple och apelsin samt några vindruvor. Dryck en kopp örtte.
Lunch: Tre frukter. Tex ett äpple, ett päron och en banan. Dryck en kopp örtte.
Middag: Två till tre frukter, tex ett äpple, en banan och en apelsin.

Sedan i 10 dagar får du endast äta till både frukost, lunch och middag 2-3 dl juice av olika slag och ett glas vatten till. Inget MER!!?!

Sedan i 4 dagar:

Frukost: En till två frukter. Tex äpple, apelsin eller banan. Dryck en kopp örtte.
Lunch: Två till tre  frukter eller grönsaker. Tex ett äpple, morot, , ett päron och en banan. Dryck en kopp örtte.
Middag: Två till fyra frukter eller grönsaker, tex äpple, banan, apelsin, potatis, morötter, lök. Alla grönsaker ska ätas kokta.


Lyxdieten:

Frukost: 3 dl jordgubbar/vindruvor eller en hel grapefrukt

Lunch: 150 g protein+en grönsak+1 glas rött vin

Middag: 150 g fisk+1 msk löjrom/kantareller+1 glas vitt vin

Som nackdelar står det även att du kommer att få räkna med att varje rejält hungrig!


Ryska rymddieten (haha älska namnet):

http://www.viktminskning.dk/Ryska-Rymddieten.php


Hahahahaha, jag hoppas att ni fick ett gott skratt precis som jag när ni läste detta. Tänk att människor kan vara så dumma att de tror att sådant här kan fungera! Saftfastadieten lät värst. Tänk att endast äta 8 frukter om dagen!?!


 

Tänk att bara äta frukt!

Av Sofie - 11 februari 2012 17:09


 


  Vill du ha något gott till kvällens tv-tittande men helst inte i form av kemikalbomb aka lösviktsgodis? Jag förstår dig. Jag kände så denna eftermiddag och letade upp min blueberry kokbok full av gottissaker med bra ingredienser. Jag hittade deras chokladbollsrecept och beslöt mig för att göra en sats med lite ändringar. Det tog tid att göra, men så värt det. Det godaste jag ätit på länge. Mamma och jag (de stackars sjuklingarna) tryckte i oss flera stycken, men lyckades hejda oss så att det finns några till senare ikväll. Gör en större sats och frys så har du nästa gång chokladbegäret sätter igång.


Chokladbollar med kaffe att älska (ca 9 st)


6 dadlar

1 dl valfria nötter (jag körde cashew och valnötter)

25 g mörk choklad (minst 70 %)

2 msk starkt kaffe

3 krm rent vaniljpulver

kokosflingor att rulla i


1. Grovskär dadlarna och lägg i blöt (ca 15 min), medan du fixar iordning allt det andra.

2. Grovhacka nötterna och finriv chokladen.

3. Mixa nötter, choklad, kaffe och vaniljpulver.

4. Häll av och krama noga ut vattnet från dadlarna och mixa med resten till en härlig gegga.

5. Låt stå i kylskåpet i ca 1 timme (eller om ni som mig inte orkar vänta så länge: lägg in i frysen med plastfolie över bunken en kortare tid).

6. Forma till bollar och rulla i kokos.

7. ÄT OCH NJUT!!!


Även om jag oftast gör supergod mat, så var de dessa något över det vanliga, rent av "to die for", ni måste testa!


 



Av Sofie - 11 februari 2012 15:24


 


Jag har haft problem med att ladda upp bilder i bloggen under eftermiddagen, men här kommer nu ett sent lunchinlägg. Jag hade tänkt göra kikärtsbiffar, men självklart fanns det inga kikärter hemma när jag kollade i skafferiet men jag fann en förpackning bön/kikärtsmix.


Bön/kikärtbiffar (ca 14 st, 3 personer)


1 burk/förpackning bönor eller kikärter av något slag

(jag hade 380 g blandning av kidneybönor, vita bönor och kikärter)

1 schalottenlök

1 äggvita

1 dl valfria gryn/flingor (jag tog dinkelflingor)

10 körsbärstomater

2 tsk basilika

1/2 tsk salt

1 morot

ev. 1 msk vatten

 

1. Skölj bönorna i vatten.

2. Mixa allt utom moroten till en krämig massa.

3. Grovriv moroten och blanda i (mixa ej).

4. Häll rapsolja/smör i en stekpanna. När den är varm, lägg på klickar av smeten och pressa ut till biffar direkt i pannan.

5. Stek först på hög värme så att de får fin yta. Sänk värmen så att de stelar och inte går helt sönder när du sedan ska vända på dem. När du kan vända på dem, gör det försiktigt (de går fortfarande lätt sönder) och höj sedan värmen igen så att de får fin yta på även andra sidan. Sedan kan du sänka igen för att få dem genomvarma men inte bränna fast.

6. Klart!


Jag åt mina med röd paprika, avokado och pestokeso (keso+pesto)!

 


Nu ska jag återgå till att göra lite nytta här hemma!

Av Sofie - 11 februari 2012 09:08



x Chokladdavos med keso, pekannötter och kakaonibs

x Äpplebitar med kanel


Jag har gjort chokladdavos tidigare och denna gång blev det på detta sätt:

Blanda 2,5 dl naturell yoghurt+1 dl dinkelflingor+1,5 tsk kakao+1/2 mosad banan! Låt stå en stund och gegga ihop sig :)


Jag är glad att jag fortfarande känner smak och har aptit (vaknade halv 8 efter +10 timmars sömn och var vrålhungrig) fast att jag är sjuk. Dock får jag konstig eftersmak i munnen, värst var det efter att jag hade ätit en pekannöt och i hela munnen smakade det gräslök och sourcream&onion chips, BLÄÄÄ! Men jag mår iallafall bättre nu än igår eftermiddag/kväll, lite piggare i huvudet och inte lika hög feber, men jag är så sjuk att jag kommer behöver tillbringa min lördag i sängen.


Ha en fin lördag, gå ut och gör något kul, bara därför att ni kan!



Jag är lite irriterad, för det långa inlägget jag skrev igår kommer inte upp på bloglovin, så alla som följer min blogg via det kommer inte att läsa det! :(

Av Sofie - 10 februari 2012 16:15


En av de vanligaste frågorna jag får: Har du alltid ätit så här nyttigt?

Svar: Nej! 


Jag förstår om ni inte orkar läsa detta nedanför. Men jag tycker det vore kul om ni kunde göra det för att se att jag har ätit på ett helt annorlunda sätt tidigare:

Ni ser dag in och dag ut vad jag äter. Men jag har inte alltid ätit som jag gör nu. Jag tänkte att det kunde vara roligt för er att läsa om detta och kanske finna inspiration till era egna liv:


För ungefär 1 år sedan ändrade jag stegvis mina matvanor helt. Innan var det ett underverk om jag fick i mig en bit gurka eller en bit banan någon gång varje vecka. Jag hatade allt som hette frukt och grönsak, mina föräldrar försökte få mig att äta det men jag vägrade och till slut gav de upp. Mina frukostar bestod alltid av samma sak, en skiva bröd med bregott och antingen prusciutto eller salami (gick i perioder), jag hade aldrig någon aptit och fick alltid tvinga ner det med ett glas vatten. Jag kan inte nu förstå hur jag kunde hålla mig till lunch med denna lilla frukost, men det gjorde jag, dag in och dag ut från att jag slutade med välling till jag var en bit över 14 år. Till lunchen var jag ganska hungrig, dock tyckte jag inte om skolmaten. Nu tycker jag den är okej eftersom det finns så mycket att ta från grönsaksbordet (sallader, grönsaker, bönor, liner i massor), fast det åt jag inte då. I lågstadiet efter skolan gick jag på fritids och där fick jag nog ganska vettiga mellanmål, men jag kommer inte ihåg exakt. Under mellanstadiet och början av högstadiet var jag alltid hemma eller hos kompisar vid mellanmålstid, ofta var jag hungrig (lite frukost och lite lunch), då blev det antingen en till liknande frukostmacka, en smoothie (alltid på frysta hallon o vaniljyoghurt), ofta kakor eller hos kompisar åt vi alltid vitt rostat bröd med smör och marmelad på, alltid. När det började närma sig middag var jag förstås vrålhungrig efter mat. Så när mina föräldrar serverade mat (som var bra, dock åt jag inga grönsaker alls då) kunde jag lätt och snabbt trycka i mig många portioner, vilket inte var så konstigt eftersom jag inte ätit så mycket under resten av dagen. Efteråt var jag alltid proppmätt, och jag antar nu senare att det kan ha varit det som gjorde att jag inte hade någon aptit alls på morgonen. Sötsugen var jag också ofta, när jag börjat äta socker kunde jag inte sluta även fast att jag tyckte det var äckligt, bara ge mig socker.


Jag får ofta frågan hur mitt matintresse startade och även mitt intresse för kost och hälsa. Tråkigt nog så vet jag inte exakt. Det är ca 1 år sedan och jag kommer inte ihåg. Men jag tror allt skedde gradvis från höstlovet 2010 tills jag startade bloggen i maj 2011 så jag tänkte inte så mycket på det. Jag har alltid dock tyckt om att baka. Men jag ska erkänna att för 1 år sedan kunde jag inte matväg laga något annat än kokt pasta och tomatsås, skrattar lite åt mig själv när jag tänker på detta.


Så vad började ske efter höstlovet 2010? Jo jag hade varit duktig och sprungit ca 2-3 gånger i veckan hela vår/sommar/höst 2010, men nu kom snön och jag kände inte för att springa ute då. Jag gick fortfarande och dansade 1 gång i veckan, men jag kände att jag ville ha mer träning. Det enda träningsstället som man får gå på när man är 14 år är friskis o svettis. Så jag började gå på pass där 1-2 gånger i veckan vilket jag tyckte var kul. Så under vintern gick jag mer och mer dit. Mitt intresse för träning gjorde att jag även sökte på nätet om det, vilket ledde till att hittade en massa träningsbloggar och i dem stod det även mattips. Jag kommer ihåg att jag testade på att baka eget bröd med en massa fröer i, jag testade på keso på mackan och smakade på kesella/kvarg vilket jag till en början hatade (eftersom jag inte insåg att man måste blanda ut det på med något för att det ska smaka gott, jag åt det direkt ur burken).

För nästan exakt 1 år sedan hade jag prao (v.7-8), jag hade korta tider och kompisarna hade andra tider så vi kunde inte umgås så mycket, det ledde till att jag hade en massa egen fritid på dagarna. Jag började läsa igenom mattidningar som mamma hade hemma och recept på nätet. Det tråkiga är att jag inte kommer ihåg varför. Men jag fick för mig att nu när jag hade mycket tid och inga läxor att göra så kunde jag börja laga middag åt familjen, sagt och gjort. Jag valde ut recept och lagade exakt som det stod i receptet. Jag var väldigt ovan så mina föräldrar fick hjälpa mig till en början en massa, jag visste inte hur man skärde upp och stekte vissa saker (även fast att jag hade haft hemkunskap i skolan). Jag lagade nästan varje kväll och tyckte det var kul, och fortsatte med det sedan när skolan började igen. Jag fortsatte läsa alla tidningar och blogginlägg jag kunde komma över. Framför allt från bloggar fick jag inspiration till bättre frukostar och mellanmål. Jag såg vad dem gjorde och försökte härma. På så sätt började jag äta mer varierat och för första gången började jag testa mina smaklökar. När jag började äta mer frukt/bär i frukost/mellanmål blev det (tror jag) automatiskt att jag började testa att äta även grönsaker till måltiderna. Det skedde inte över en natt, men jag började med att tvinga i mig spenatblad och gurka och sedan automatiskt utvecklades smaklökarna. Men visste ni att jag totalt avskydde tomater (dock inte krossade) ända till augusti 2011 någongång? Jag ville bara spy av den smaken. Men helt plötsligt kunde jag äta det en dag, och jag vet fortfarande inte varför.

Att jag började äta bättre frukost, lunch (mina smaklökar tillät mer av skolmaten) och mellanmål gjorde att jag inte längre behövde vräka i mig mat till middag, utan kunde äta en lagom portion.

I slutet av maj hade jag hållt på och testat mig fram och lärt mig en hel del. Jag kunde även hitta på lite själv i köket och inte bara göra exakt efter ett recept eller en bild. Om alla andra kunde blogga om alla fina saker de lagade och åt, då kunde jag väl också det? Ärligt talat så är det mycket roligare att laga om man får visa upp vad man har gjort eller låta någon annan smaka. Jag tänkte att om jag kunde ändra mina matvanor så radikalt, kanske jag kunde inspirera andra att också göra det. Jag beslöt mig för att skaffa en blogg, och så har det bara fortsatt alltihopa.

Nu sitter jag här ett år senare och tänker tillbaka på året som har gått. Jag måste skriva att jag mår så mycket bättre. Jag är piggare, gladare, mina naglar bryts inte hela tiden, jag sover bättre, vaknar upp pigg och snoozar sällan längre, jag har sällan sötsug, jag är lite mindre till kroppen och jag har en stor hobby att ägna mig åt. Om allt har med att jag började äta bättre (och träna mer), det vet jag inte men påverkan, det har det haft. Jag känner mig också starkare inombords som person, men det är nog bara för att jag blivit äldre.

Med detta inlägg vill jag inspirera och visa att alla kan ändra på saker i sina liv (vare sig det gäller mat eller något helt annat). Jag tror att man ska göra det gradvis som jag gjorde, och inte se allt i svart och vitt, utan inse att en hälsosam livsstil är långsiktig under hela livet och en balans mellan kost, träning och inre välbefinnande. Dock kan man behöva en månad när man är stenhård mot sig själv för att få in bra vanor.

Jag hoppas att någon orkade ta sig tid att läsa, det tog tid för mig att skriva det iallafall!

 

Två bilder från Frankrike på höstlovet 2010, precis innan allt körde igång, nedre bilden visar att jag redan då tyckte det var kul att gå runt på matmarknader. När jag ser dessa bilder nu i februari, en dag när jag ligger hemma sjuk, så kan jag inte annat än längta tillbaka. Nästan en vecka i underbara södra Frankrike, även fast det var november så var det svenskt sommarväder (ca 20 g) så jag badade minsann i havet (fast fransmännen kollade på mig som om att jag var galen haha)!

Av Sofie - 10 februari 2012 12:35



x Vitaminboostjuice: Mixade jordgubbar+plommon+färsk ingefära+apelsinjuice

x Dinkelflinggröt med saffran, russin och mjölk

x Kokta ägg

x Macka med philadelphia och skinka


 Jag är som sagt sjuk. Jag tog mig igenom historiaprovet och gick sedan hem. Hemma har jag försökt sova, läst, slötittat på tv och lekt med instagram. Vid 12 rycket kurrade magen och jag gick upp för att laga lunch. Det blev frukostmat igen då det var det jag var sugen på och det är enkelt att göra. Det blev gott iallafall. Nu ska jag krypa ner i sängen igen.


 

Frukostmat är faktiskt väldigt gott, jag skulle nog kunna äta det fler gånger om dagen än bara på morgonen :P


Av Sofie - 10 februari 2012 07:51


   


x Skogsbärsbägare

x Rågstyrka med avokado


Skogsbägare (ett stort glas): Mixa björnbär+hallon+blåbär med kesella/kvarg och vaniljpulver. Lägg det mesta av röran i botten på ett glas. Häll i ett lager valfri müsli, ett lager keso, ett till lager müsli och toppa med det sista av skogsbärskrämen.


Min dagsstatus: Halsen bränner och jag hostar!

Jag ska iallafall ta mig till skolan för att skriva ett historiaprov första timmen. Sedan får jag se hur jag mår och om jag går hem.


Jag hoppas att ni mår bättre!


 

För att lindra min hals, åt jag kall bärmix och drack varmt te, några fler tips för brännande halsar?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards