Sofies Wellness

Alla inlägg under februari 2012

Av Sofie - 22 februari 2012 21:13


 

Antioxidantboll från Blueberry lifestyle


Dagen har rullat på: 3 timmar skola, skollunch, 3 timmar matteprojekt i city, mellisstopp på blueberry, bokrea shopping, promenad hem, NTC träning hemma, restmiddag, fixat och hållt på hemma medans sveriges mästerkock gick på tvn i bakgrunden. Hur har er dag varit?


Jag måste verkligen tipsa er igen om Bluberry lifestyle, en cafekedja som säljer en massa goda och nyttiga saker, på vägen hem stannade jag förbi och unnade mig (allt där kostar skjortan) en blåbärsboll fylld med blåbär, blåbärspulver, jordnötter, cashewnötter och antagligen dadlar eller liknande. Mums!


Bokrean startade idag. Jag kikade förbi både Åhlens och Akademibokhandeln, ingen av dem hade särskilt bra "vanliga" böcker. Men Akademibokhandeln hade en massa fina kokböcker. Jag hittade en som jag bara var tvungen att köpa:

 

Kostrådgivarens kokbok av Nina Ahlm för 79 kr på Akademibokhandeln, jag har bara snabbt skummat igenom hela boken, jag älskar den, mat helt i min smak, allt ser så färgglatt och gott ut :) Rekomenderas!


Jag kikade även på Sannas matbok av Sanna Ehdin, fina bilder och allt såg gott ut, jag köpte den inte, men ett tips till er. 119 kr på Akademibokhandeln! Men det är ju inte bara de "riktiga" affärerna som har bokrea nu, även affärer på nätet. Från cdon kom idag Annika Sjöös (från lets dance) självbiografi, ska bli intressant att läsa. Förutom cdon har bokus, adlibris och bokia rea på nätet. Jag såg att bokia säljer ut en av mina favoritkokböcker Hälsokokboken av Ulrika Davidsson för 99 kr, yttligare ett tips från mig!


Har ni några bra bokreatips? Eller bara boktips i allmänhet?

 

Av Sofie - 22 februari 2012 13:45


Jag kör en liten favorit i repris, bara ifall någon har missat de godaste men nyttigaste kakorna, perfekta som mellanmål eller efter maten:




Mellanmålskakor med blåbär o kanel

(ca 18 st)


2,5 dl valfria naturella nötter och ev. frön (jag gjorde på en blandning av hasselnötter, valnötter, paranötter, cashewnötter, sötmandel och pumpafrön)

2 äggvitor

2 msk smält smör

2 tsk kanel

1/2-1 tsk malen kardemumma

2 dl blåbär

1/2 mosad banan


Topping: blåbär, kokosflingor och kanel


1. Mixa nötterna till fint mjöl.

2. Blanda nötmjöl, äggvitor, smör, blåbär, banan och smaka av med kanel och kardemumma (så att det smakar lagom mycket för just dina smaklökar).

3. Klicka ut till kakor på en plåt med bakplåtspapper. Toppa med blåbär, kokosflingor och ännu mer kanel.

4. In i ugnen på 175 g i 10-15 min!




Mellanmålskakor med hallon och vanilj

(ca 24 st)


2,5 dl valfria naturella nötter, gryn och frön (jag gjorde på en blandning av hasselnötter, valnötter, råggryn, paranötter, cashewnötter, sötmandel och pumpafrön)

2 äggvitor

2 msk smält smör

1 tsk rent vaniljpulver

2 dl hallon

1/2 mosad banan


Topping: kokosflingor


1. Mixa nötterna till fint mjöl.

2. Blanda nötmjöl, äggvitor, smör, hallon, vaniljpulver och banan.

3. Klicka ut 3 längder smet på en plåt med bakplåtspapper (eller gör små runda klickar som jag gjorde förra gången med blåbär/kanel varianten). Toppa med kokosflingor.

4. In i ugnen på 175 g i 15 min. Skär direkt i lagom stora snittbitar (ca 24 st)!

5. Förvara helst i kylskåp. Men de klarar även att vara ute i vanlig luften men med risk att de bli smuliga och bryts sönder. De fungerar även att ha i frysen så blir de jättehårda och krispiga.




Mellanmålskakor med äpple och kanelsmak


2,5 dl blandade nötter (jag körde mest mandel)

2 msk smält smör

1/2 mosad banan

2 äggvitor

1 1/2-2 grovrivna äpplen

1 msk kanel


1. Mixa nötterna till mjöl i en matberedare. Lägg nötterna i en bunke, och blanda i smör, banan, äggvita, äpple och kanel.

2. Blanda allt väl!

3. Gör långa rader deg på en plåt med bakplåtspapper.

4. Grädda i ugnen ca 15-20 min på 175 g.

5. Skär raderna i bitar direkt när plåten har kommit ut.

6. Låt svalna och förvara i kylskåp!


Eller om man känner för lussekatter mitt i februari:



Lusse mellanmålskakor (ca 14 st)


2,5 dl blandade nötter

2 msk smält smör

1/2 banan

2 äggvitor

1/2 g saffran

2-3 msk russin


1. Mixa nötterna till mjöl. Tillsätt smält smör, banan, äggvitor, saffran och 1 msk russin. Mixa igen.

2. Tillsätt ca 1 msk till russin, mixa inte utan blanda bara runt (så att det blir lite hela russin i degen).

3. Klicka ut på bakplåtspapper och toppa med russin.

4. Grädda i ugnen i 10-15 min på 175 g.


Sedan finns även en variant som är god men inte lika god som de andra eftersom den inte är lika "crunchy" och har inte riktigt den perfekta sötman, men om man gillar choklad/apelsin kan det bli en favorit:



Mellanmålskakor med apelsin och kakao

(ca 24 st)


2,5 dl valfria naturella nötter, gryn och frön (jag gjorde på en blandning av hasselnötter, valnötter, råggryn, paranötter, cashewnötter, sötmandel och pumpafrön)

2 äggvitor

2 msk smält smör

1 1/2 msk kakao

saft från 1 apelsin (ca 3/4 dl)

1/2 mosad banan


Topping: mandelspån


1. Mixa nötterna till fint mjöl.

2. Blanda nötmjöl, äggvitor, smör, kakor, apelsinsaft och banan.

3. Klicka ut 3 längder smet på en plåt med bakplåtspapper.Toppa med mandelspån.

4. In i ugnen på 175 g i 15 min. Skär direkt i lagom stora snittbitar (ca 24 st)!



Av Sofie - 22 februari 2012 07:56


 


x Keso med mosad banan, kanel och valnötter

x Sportknäcke med mosad avokado, citronsaft och chiliflakes


Jag äter sällan keso som huvudmat till frukost, men idag var jag jättesugen på keso när jag vaknade. Det fick bli min favoritkeso blandning. Testa!


Onsdag idag vilket betyder lång dag i skolan. Dock ska jag bara vara halva dagen i skolan och resten vara på ett mattecentrum för en gångs skull, kul med variation i skolarbetet.


Ni får ha en grym dag!


 


Av Sofie - 21 februari 2012 19:50


   

Köttbullar, pestosås, matvete, grönsallad, squashsallad


Även denna kväll lagade jag middag åt familjen:


Köttbullar i pestosås (4 portioner)


500 g nötfärs

1 ägg

1 pressad vitlöksklyfta

1/2 tsk salt

1 1/2 dl vatten

1 dl röd pesto

1/2 dl creme fraiche

1-2 tsk oregano


1. Blanda nötfärs, ägg, vitlök och salt. Rulla till köttbullar. Stek de i ca 2 min.

2. Häll i vatten, pesto, creme fraiche och oregano i stekpannan. Låt puttra i ca 10 min, eller tills köttbullarna är genomkokta.


 

Jag exprimenterade mig även fram till en supergod squashsallad:


Squashsallad: Skär en squash i två bitar (du behöver bara ena). Ta en osthyvel (gärna en dålig som gör tjocka skivor) och hyvla squashhalvan på längden. Lägg upp på en tallrik. Häll över citronsaft (mycket), olivolja, torkad timjan, salt och peppar i lagom mängd!

Av Sofie - 21 februari 2012 08:00


 


Kesella något som jag använder en massa i min mat har äntligen kommit ut i dubbelt så stor förpackning, äntligen! Jag äter gärna rena feta produkter, men när det gäller just kesella brukar jag använda lättvarianten, då den feta är för mäktig.


För er som inte vet det är kesella en krämig mejeriprodukt med hög proteinhalt, därför äter många som tränar mycket av detta.


Jag älskar att göra krämigare smoothies, nyttig glass, yoghurtblandningar med bär/nötter och kalla såser med kesella!


Äter ni kesella/kvarg? Några bra tips på vad man kan göra med kesella?

  

Jag rotade snabbt i mitt bildarkiv och fann dessa bilder med kesella:


Med mosade bär på pannkakor



   

Med frysta bär och nötter


 

Med kanelstekta äpplen och pumpakärnor



 

Blandat med apelsinsaft, hemmagjord müsli och hallon


 

Som topping på bananmuffins


 

Blandat med frysta bär, och varit en stund i frysen=hemmagjord glass!


Som topping på en fruktsmoothie



   

Mixat med frysta mango=mangoglass med pumpakärnor



   

Till gröt med bärmix


 

Med citronsaft, cashewnötter, pekannötter, kokosflingor och gojibär!


 

I en mango/hallonsmoothie med pauluns flingor, hasselnötter och cashewnötter


Det blev även kesella till dagens frukost (+äggmacka):

 

Blandat med fil och toppat med müsli, rostade sojabönor, pumpafrön, solrosfrön, cashewnötter, gojibär, sesamfrön, mango och kiwi!

Jag hoppas ni fick lite kesellainspiration nu :D Kom ihåg att tipsa mig nu om era bästa kesellatips!

Av Sofie - 20 februari 2012 13:00



    


Här har ni receptet på söndagens middag:


Lammkorvsgryta med röda linser (4-6 portioner)


6 lammkorvar med högt köttinnehåll

2 gul lökar

2 vitlöksklyftor

ca 800 g krossade tomater (två förpackningar)

2 dl vatten

2 dl röda linser (okokta)

1/2 msk torkad timjan

1/2 msk torkad oregano

salt

 

1. Skär korvarna i skivor. Finhacka gul lök. Bryn korv och gul lök i en stor stekpanna.

2. Pressa i vitlöken. Häll i krossade tomater, vatten, röda linser (snabbt sköljda), timjan och oregano. Låt koka i ca 10 min.

3. Smaka av med salt!


Enligt receptet skulle man inte ha något till, men vi kokade bulgur till för att det annars blev så mycket kött!


 

Kokt broccoli, spenat, lammgryta och bulgur


Av Sofie - 20 februari 2012 07:33


   


Frysta bär är något som jag älskar och vi nästan alltid har hemma. Oftast blir det att vi har en förpackning blåbär, en för hallon, en för mango, en för jordgubbar osv (dock brukar vi inte ha alla sorter hemma samtidigt=får inte plats i vår lilla frys). Dock i denna bärmix "supermix" från Garant (finns att köpa i de flesta mataffärer), där får man lite av alla bär man kan tänka sig vilja ha:


Hallon, blåbär, björnbär, havtorn och gojibär


Jag älskar blandningen. Idag hade jag för en gångs skull verkligen ingen lust att hålla på och göra frukost, därför en snabb/enkel frukost (för mig då). Kokade helt vanlig fiberhavregrynsgröt som jag toppade med bärmixen, kokosflingor och mjölk, medan gröten kokade tog jag fram ett redan kokt ägg i kylsåpet och klippte lite dill som fanns hemma. Klart på under 5 min och ändå supergott!


 


x Fiberhavregrynsgröt med bärmix, kokosflingor och mjölk

x Kokt ägg med dill


Idag är det måndag vilket betyder skola. Bara 1 vecka till sportlovet nu!


Starta denna vecka med ett stort SMILE :D

Av Sofie - 19 februari 2012 14:45


   


Igår hade jag som sagt en kompis över och vi lagade en jättegod lax rätt med recept från senaste Buffe tidningen (ICAs tidning). Här har ni receptet:


Asiatisk lax i ugn med avokadokräm (4 personer)


500 g laxfile

 

marinad:

1 msk finhackad röd chili

finrivet skal av 1 lime

2 msk färskpressad lime

1 msk japansk soja

1 msk finriven ingefära

1/2 msk honung

 

avokadokräm:

2 avokado

1/2-1 msk wasabi på tub (beroende på hur starkt man vill ha det)

1 msk färskpressad limejuice

lite salt

 

1. Sätt ugnen på 200 g.

2. Blanda ihop ingredienserna till marinaden. Lägg laxen i en ugnssäker form och pensla marinaden över laxen. Låt stå i ca 5 min (eller längre). Sätt in i ugnen ca 20 min eller tills laxen är klar. Ta gärna ut laxen och häll på marinaden som runnit ner från laxen i formen någon gång.

3. Avokadokrämen: Dela, kärna ur och gröp ur köttet ur avokadorna. Mosa med en gaffel och blanda i wasabi, limejuice och salt.


 

Vi åt tillsammans med kamutvete och en härlig sallad


Salladen bestod av ruccola, spenat, gojibär, pumpafrön och solrosfrön:

 


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards