Sofies Wellness

Alla inlägg den 25 februari 2012

Av Sofie - 25 februari 2012 20:45


 


Oroväckande höga siffror. När jag var mindre tyckte jag det var äckligt om mamma och pappa använde sig av mat som gått (även fast att den var fräsch). Men mina föräldrar har under åren fått mig att förstå att det bara är ett datum som producentera sätter för att vara säkra att livsmedlet inte blir dåligt innan och konsumenterna klagar. Men ofta är livsmedlet färskt ännu längre tid. Konserver kan ofta hålla flera år längre än vad som står på burken. Det enda livsmedlet man helst ska använda innan bäst-före datumet är kött av olika slag. Det kan vara svårt att lukta och se att det är bra (och smaka kan man ju inte om det är rått).


Vi har ju faktiskt näsa och mun för att kunna lukta och smaka. Om vi har något hemma som gått ut brukar jag alltid först lukta på det och om det är okej sedan smaka och om det är okej är det bara att använda. Visst har det hänt att jag har stått där med kesoburken som luktar okej och när jag har stoppat det i munnen har jag spottat ut det i högre hastighet än det kom in och sedan sköljt munnen med vad som har kännts som liter av vatten. Men att det har varit okej har ändå hänt så många fler gånger än att det har smakat pyton, så jag fortsätter och vågar ta risken. Gör du?


Jag vill inte anklaga människor, snarare vill jag ge folk en tankeställare.

Slänger du ofta mat som du inte luktat/smakat på pga ett datum? Börja med att lukta!

Slänger du det som blir över från middagen? Spara i kylskåpet till nästa dag!


Vad är era åsikter i denna fråga?

Av Sofie - 25 februari 2012 16:31


 

Lite inspirerande matbilder kanske... Första bilden säger Älska FÄRG och den andra säger ge mig mer FÄRG! 


Dagens lunch: Tonfisksallad deluxe; Sallad, fullkornsris, tonfisk, avokado, gurka, körsbärstomater, paprika, oliver, keso och citronsaft

Dagens eftermiddagsmellis: 2 pannkakor som mamma gjort med päron, kakaonibs och kaffesås (turkisk yoghurt+kaffe+kesella)


Eftersom mamma har gjort pannkakorna har jag inte receptet men annars har jag bra pannkaksrecept här som jag lagt ut tidigare:

Vanliga dinkelpannkakor: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/10/24/6517346-recept-healthier-pannkakor/

Spenatpannkakor med kallrökt lax och kesoröra: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/09/07/6186592-recept-spenatpannkakor-med-grasloks-kesorora-och-kallrokt-lax/

Coltingpannkakor: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/02/14/7329649-recept-coltingpannkakor/

Bananpannkakor: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/06/26/5686374-frukost-enkla-och-nyttiga-bananpannkakor/

Blåbärsplättar/pannkakor: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/12/15/6868330-aggplattar-med-blabar/


Dålig uppdatering idag, jaja men här har det inte hänt så mycket. Lugn morgon, träning innan lunch, lunch hemma och ännu mera slapp hemma. Resten av dagens planer lyder: snabbt träffa en kompis som åker till fjällen imorgon (jag är inte alls avundsjuk...) och sedan spendera resten av kvällen hos en annan kompis. MYS!


Kaffesåsen vill jag förresten uppmärksamma, man behöver ju inte ha det på pannkakor utan till vad man än tycker det passar till. Bara att blanda kallt kaffe med någon form av turkisk yoghurt/kesella/yoghurt/keso! Mums :)


Förresten:

 

För att vara nybörjare i paint tycker jag att jag lyckades hyfsatt... 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards