Sofies Wellness

Alla inlägg den 6 februari 2012

Av Sofie - 6 februari 2012 20:13


   


Meningen var inte att jag skulle laga middag ikväll, men det blev så iallafall haha. Matlagning är för mig ett sätt att vara kreativ och slappna av. Jag hade världens sug efter dragonsås, så jag letade upp ett nummer av LagaLätt där jag fann en sådan sås med kyckling i. Jag körde samma ingredienser som i receptet, bara annan mängd av vissa saker:


Kyckling i dragonsås och morötter i ugn (3 personer)


valfri mängd morötter

2 stora kycklingfileer

1 stor schalottenlök

3 dl vatten+1/2-1 hönsbuljongtärning

1 tsk torkad dragon

1,5 dl vanlig grädde/matlagningsgrädde

1 msk dijonsenap

1-1 1/2 msk citronsaft


1. Ugnen på 250 g.

2. Skala morötterna och halvera dem på längden. Lägg i en ugnsform och häll över olja och strössla salt. Baka i ugnen i ca 20 min.

3. Medans morötterna görs: Skär kycklingen i bitar. Stek dem i en stekpanna så att de får yta. Skala och finhacka löken och låt fräsa med kycklingen i någon minut. Salta och peppra. Lägg över i en ugnssäker form.

4. Blanda i vattnet och buljongen i stekpannan och sätt på värmen så att buljongen löser sig. Blanda i dragon, grädde, senap och citronsaft. Smaka av med salt och peppar.

5. Häll såsen över kycklingen. Nu ungefär ska morötterna ha varit inne i ca 20 min, låt morötterna vara kvar men sänk värmen till 225 g. Ställ även in kycklingen med såsen i ca 10 min så att kycklingen genomsteks.

6. Ät allt tillsammans med t.ex kamutvete!


Nu var vi 3 personer hemma hos mig som åt detta och därför står receptet för 3. Men sås blev det över så om ni är 4 (som grundrecept brukar vara), ha bara mer kyckling för såsen räcker ändå!



Nu ska jag återgå till mysläge och sätta på ett avsnitt av någon bra tv-serie innan jag lägger mig, skola imorgon med första nationella provet för i år, jag är redan nu supertrött och imorgon måste jag vara utvilad inför det! 


Jag vill även tacka för fina kommentarer jag får av mina läsare, det vore inte alls kul att blogga om jag visste att ingen läste det, en kommentar som gjorde mig direkt på bättre humör idag:


Du är makalöst kreativ! Hittade din blogg idag och har inte kunnat sluta läsa. Tack för alla tips, speciellt alla mellanmålsrecept! Hit kommer jag att återvända, så sluta inte sprida matglädje! :)

 


Av Sofie - 6 februari 2012 12:32


    

Potatis/avokadomoset: Koka som vanligt 3 potatisar. Häll av vattnet och mixa med 1 avokado, lite olivolja, citronsaft, salt och peppar.

Med inspiration härifrån: http://ellen.shapemeup.se/

Eftersom jag gick i skolan i lördags är jag ledig idag. Superskönt! Jag sov några timmar extra och gick sedan till gymmet. Gymmet är jämt fullt av för mycket folk såhär års, men inte vid halv 10. Bara jag och några pensionärer. Härligt att se så många pensionärer hålla igång och svettas på gymmet, det tycker jag är sällan man ser. Även fast jag inte har varit på gymmet på många veckor så orkade jag med tyngre vikter än förra gången, men jag tränat och tydligen blivit starkare på andra sätt. Jag testade även hur länge jag orkade hålla plankan. Jag klarade 3 och en halv minut, det är ganska bra va? Jag hade nog klarat 4 min om jag haft bättre musik och någon som stått bredvid och peppat mig.


Nu ska jag fortsätta njuta av min lediga dag, strax kommer en kompis över hit :D Ni får ha en underbar måndag ni med!

Dagens lunch: Potatis/avokadomos med ugnsbakad lax, rårivna morötter, ugnsbakade paprikabitar och grön sallad, MUMS!!!

Det var väldigt längesedan jag åt ugnsbakade paprikabitar, det är bland det godaste jag vet, så jag passade på att göra det nu när jag ändå skulle ha laxbiten i ugnen. Det är verkligen det enklast man kan göra, skär en paprika i bitar, lägg i en form, häll över lite olivolja och in i ugnen på 225 g i ca 25 min!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards