Sofies Wellness

Alla inlägg den 2 februari 2012

Av Sofie - 2 februari 2012 17:21


 


Mellanmål i form av 1 avokado och den sista kesellan ur en kesellaburk utblandat med naturell yoghurt+vaniljpulver och björnbär och en stor mugg blåbärste vid köksbordet, tillsammans med historiaböckerna, konsthistoria papprerna, min planering inför mitt utvecklingssamtal imorgon och en bunt tidningar med rolig läsning! Såhär såg timmen efter att jag kommit hem från skolan ut :P


Nu är jag faktiskt redan klar med alla mina läxor, skönt! Mellanmålet ligger i magen, dock har jag inte bläddrat mig igenom tidningarna. Det ska jag göra nu och sen fortsätta med mitt slappande hemma resten av kvällen. Det blir eventuellt lite yoga senare på sovrumsmattan då jag känner för att sträcka ut mig och meditera. Jag är inte alls någon yoga expert. Har ni några bra tips på sköna övningar, eller länkar där man kan finna det? Eller det kanske finns några bra yoga appar? Kommentera gärna med era tips :D


Senaste ToppHälsa och några gamla nummer av LagaLätt! 



Av Sofie - 2 februari 2012 12:00



Bloggen Pt-fia ( http://blogg.veckorevyn.com/ptfia ) som jag tycker om har flera gånger lagt ut ett recept på bröd som jag velat testa. Och igår hade jag lite tid över för att baka det. Receptet har ni här:


Pt-Fias bröd (1 limpa)


4 dl krossade linfrön

2 msk fiberhusk (finns på glutenavdelningen i de flesta mataffärer)

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

2 tsk brödkrydda (finns i färdigblandad påse, är annars en mix på fänkål/anis/kummin)

250 g kesella

20 hackade valnötter

6 ägg

 

1. Sätt ugnen på 175 g.

2. Blanda alla ingredienserna i ordningen som de står i. Blanda till en tjock smet och låt den gärna stå i 5 min.

3. Smöra/olja en form och häll i smeten.

4. Grädda sedan i ugnen i ca 70 min.

5. Ta ur brödet ur formen och låt det svalna. Skär i bitar och frys ev. in bitar av limpan!


Brödet består mycket av krossade linfrön, kom ihåg att linfrön är giftigt i för stora mängder, så även om brödet är gott så ät inte en massa skivor (men ett par fungerar alldeles utmärkt och är super för magen)!


   

Detta brödet är ā LCHF och glutenfritt (inget mjöl i), jag tycker inte om LCHF men det kan vara kul att testa något sådannt recept ibland. Dock i framtiden tror jag att det blir riktigt bröd med mjöl i, även om detta är gott så föredrar jag smakmässigt "riktigt" bröd.  

Av Sofie - 2 februari 2012 07:42


   


x Müsligröt (på funcs supermüsli) med mjölk och kiwi

x Pt-Fias bröd med ett kokt ägg


   Ofta gör jag gröt på fiberhavregryn och blandar i lite frön/bär, men i färdiga müsliförpackningar är det ju redan en grynblandning med sådant i. Så jag gjorde gröt på funcs supermüsli, dock kom jag på senare att den müslin kanske inte var den mest optimala. Då den inte består av en massa gryn utan olika sorters flingor och de går bara sönder och geggar ihop sig när man kokar dem med vatten. Så min gröt blev väl helt okej. Om ni vill göra müsligröt rekomenderar jag att ni använder er av en annan müsli med mycket gryn i!


Igår kväll bakade jag även bröd enligt ett recept på PT-fias blogg, recept på detta kommer upp här senare idag!


   


 Nu ska jag fixa mig inför skolan, ha en härlig dag! :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards