Sofies Wellness

Alla inlägg den 31 januari 2012

Av Sofie - 31 januari 2012 21:33


   


Efter yttligare ett öppet hus idag (förhoppningsvis sista) åt mamma, pappa och jag middag på ett cafe. Jag älskar deras matkoncept. De har en massa olika sorters sallader framplockade under en glasdisk. Sedan får man till ett bra pris välja 4 stycken sorter och det är inte små mängder man får, utan en stor tallrik fylld med matiga och fräscha sallader. De flesta är jättegoda. Jag har ätit där flera gånger tidigare och vet mina favoritsallader som de serverar, och idag blev det:


x Libanesisk couscous (stora couscous "gryn") med keso, tomat, gurka, oliver och persilja

x Saffrans couscous med saffran, kyckling och paprika

x Bondbönor med pesto, basilika och champinjoner

x Risonisallad med tomatsås, lammkorv, fetaost och kidneybönor     


Mat i min smak helt enkelt!

Varje gång efter att jag ätit på det där cafet blir jag inspirerad att göra egna matiga sallader. Det kan ju inte vara så svårt? Och det blir så gott.


Om ni någon gång har vägarna förbi Odenplan (i Stockholm) kika gärna då in på café Blåbär:

         http://gastrogate.com/restaurang/blabarcafe/


Det var så gott att jag åt upp allt även fast det var en megaportion hahaha... 


Av Sofie - 31 januari 2012 15:30


     


Mellanmål är något vi alla behöver på eftermiddagen mellan lunch och middag. Dock är många inte hemma då och kan äta något vettigt. Frukt och nötter fungerar alltid men det blir tråkigt i längden. Testa att göra mina mellanmålsbars och ha med i väskan till skolan/jobbet så när magen börjar kurra vid 15-tiden så har du något att fylla kroppen med. Fungerar även utmärkt innan och efter träning, eller är du inte en frukostmänniska? Ta med några bitar och ät påväg till skolan/jobbet, det är bättre än att äta ingenting alls.   


Mellanmålsbars (ca 20 st)


2 dl fiberhavregryn

1/2 dl grovhackade valnötter

1/2 dl grovhackade mandlar

1/2 dl pumpafrön eller solrosfrön

1/2 dl kokosflingor

1/2 dl gojibär

1/2 dl sesamfrön

1-2 grovrivna äpplen

ev. några krm vaniljpulver (om du har det hemma)

honung efter smak

2-3 äggvitor (beroende på hur hårda du vill ha barsen)

 

1. Sätt ugnen på 175 g.

2. Blanda gryn, valnötter, mandlar, frön, kokosflingor, gojibär, sesamfrön och äpplen i en bunke. Smaka av med honung och ev. vaniljpulver så att det blir så sött som du tycker är lagom.

3. Knäck i äggvitorna och blanda till en gegga.

4. Lägg ut geggan på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen ca 20 min.

5. Vänta en kort stund så att de hinner stelna lite men inte för mycket så att det inte går att skära. Skär i ca 20 bitar (eller hur stora du nu villa ha dem).


Innan ugnen!



Av Sofie - 31 januari 2012 07:53


 


x Finn crips med kesella/kvarg och kalkonpastrami

x Smoothie med kanel, torrostade solroskärnor och funcs nya supermüsli


Godmorgon, startar morgonen med en underbar frukost.


Apelsin/banansmoothie (1 skål/stort glas): Mixa 1 liten burk keso (250 ml)+1 banan+1-2 dl pressad apelsinjuice!


Smoothien går säkert även bra att göra på yoghurt om man inte har keso hemma. Testa även att ha i kanel, eller gör som jag och ha det på som topping. Jag testade även funcs supermüsli som nyligen kommit ut i butik, supergod, jag ska skriva ett inlägg om denna müsli någon dag när jag har tid.

Kesella på knäckebröd kanske får en del att rynka på näsan, men det blir mycket krämigare än bregott och det gillar jag.



Nu skola, börjar med ett prov i träningslära, följt av ett praktiskt prov i hemkunskap där vi ska laga en kycklingrätt med ingredienser vi inte vet förrän vi är där då, och sedan franska läxförhör. Vi får hoppas att allt går bra. Efter skolan ska jag nog vara med några kompisar innan jag ska på mitt sista öppet hus, skönt.


Ha en grym dag!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards