Sofies Wellness

Alla inlägg den 5 januari 2012

Av Sofie - 5 januari 2012 22:40


   


Kvällen har spenderats med hemmagjord chokladdryck (med inspiration ifrån här:   http://drivkraften.blogg.se/2012/january/varm-choklad-med-honung-och-havssalt.html#comment) och min NYA IPHONE! Den kom på posten idag. Min nya lekkamrat och personliga assistens. Jag har suttit de senaste timmarna och försökt förstå hur den fungerar och laddat ner en massa appar som är roliga eller bra att ha. Jag älskar den.


Har ni tips på appar man bara måste ha? De bästa matapparna, hälsoapparna, spelen och apparna med smarta funktioner? Lämna gärna en kommentar så är ni snälla :)


Förresten ni kanske vill ha receptet på den underbara chokladdrycken jag drack till allt knappande. För 1 mugg:


Mixa ihop:

2,5 dl vatten

några nypor flingsalt

lite mer än 1 msk kakao

några droppar honung eller sweet freedom (sistnämnda är liknande honung och finns att köpa på blueberry lifestyle)

Värm allt i en kastrull och häll ner i en mugg och toppa med en klick grädde och ev. kakaonibs om det finns hemma


Dricks med gott samvete!


 

Min klick grädde smälte på direkten och la sig som ett tunt lager över chokladdrycken!

Av Sofie - 5 januari 2012 14:30


   

Det är så härligt med lov. Jag har helt plötsligt så mycket mer tid. Och en av sakerna jag gör med mer tid är att jag lagar mer mat. Gårdagens middag blev någon sorts julköttbullar, jag hittade flera liknande recept på köttbullar med kanel och apelsinsmak så jag mixade ihop dem och gjorde min egna variant, enjoy:


Köttbullar med touch of kanel och apelsin (4 personer)


1 apelsin

1-2 schalottenlökar eller en 1 bit gul lök

500 g nötfärs

1 ägg

1/2 dl grädde

1/2 tsk timjan

1 msk kanel

1 tsk salt

1 krm peppar


1. Finriv skalet på apelsinen. Skär apelsinen itu och pressa ut saften (ca 1 dl). Finhacka löken.

2. Blanda apelsinskal, apelsinsaft, lök, färs, ägg, grädde och kryddor i en bunke. Blanda väl och se till att kanel inte klumpar ihop sig någonstans.

3. Forma till köttbullar.

4. Stek i smör i en stekpanna så att de får fin färg och genomsteks.


Till detta åt vi även en god champinjonsallad som jag gjorde:


   

     

Champinjonsallad (4 personer)


6-7 st färska champinjoner

2 msk olivolja med citronsmak (eller olivolja som du blandar med saft från en citron)

4 stora nävar ruccola

2 msk rostade solrosfrön


1. Skölj champinjonerna och skär i tunna skivor. Blanda med olivoljan.

2. Skölj ruccolan och lägg i en skål. Lägg på champinjonerna och toppa med solrosfröna!


 

Av Sofie - 5 januari 2012 10:29


 


x Äpple/jordgubbssmoothie toppad med min pepparkaksmüsli och tärnat äpple


Godmorgon, eller snarare godförmiddag! Nu på lovet har det gått och blivit en liten dålig vana att jag sover så länge. Men jag antar att kroppen har en del sömn att ta igen sig från hösten. Idag har jag inga planer förutom att jag ska gå till gymmet med 2 kompisar innan lunch. Det är så skönt att ta dagen som den kommer!


Jag gjorde en härlig smoothie till frukost. Eftersom jag har en ny mixer/blender vill jag mixa allting jag äter, nästan... Jag smakade mig iallafall fram till en frukostblandning av:


1 stor näve halvtinade jordgubbar, 1 tärnat äpple, 3/4 dl fiberhavregryn, 1 dl naturell yoghurt, 1/2 dl kesella, 1/2 tsk kanel och något krm vaniljpulver


Havregryn i gör den mer mättande och ger lite crunch, jag åt även ett kokt ägg till smoothien! Mums :)


 Jag brukar nästan alltid äta mina smoothies i en skål med sked, det blir mycket godare då och man får längre tid på sig att njuta av den!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards