Sofies Wellness

Alla inlägg den 4 januari 2012

Av Sofie - 4 januari 2012 20:12



En kompis var över på eftermiddagen och vi kollade på Bridesmaids (den roligaste filmen jag har sett på länge) och vi gjorde och åt smarriga våfflor enligt ett recept jag funnit på PT-fias blogg. En riktigt lyckad eftermiddag! Här har ni receptet:

  


Healthier Våfflor (7 st)

 

4 ägg

250 g keso

2 msk grahamsmjöl

2 msk sojamjöl

1 msk antingen fiberex, fiberhusk eller vetekli

1 dl vispgrädde

1 tsk bakpulver

2 krm salt

smör att steka i

 

1. Mixa allt i en mixer till en slät smet.

2. Låt svälla i kylen i sådär 20-30 min minst.

3. Värm våffeljärnet. Lägg på en klick smör och häll på nästan 1 dl smet (beror ju på hur stor ditt våffeljärn är). Grädda så att den får fin färg och frasiga kanter. Lägg på en tallrik med aluminiumfolie över så håller den sig varm medan du gräddar resten.

4. Servera med antingen kesella/turkisk yoghurt/vispgrädde, frukt/bär, nötter/frön!


Vi toppade våra med blåbärskesella (kesella+blåbär+vaniljpulver), gojibär, mango, pekannötter, pumpakärnor och kakao nibs, men ta vad du är sugen på och har hemma! Smeten går ju även att använda med mer matiga toppingar så att man kan äta det som lunch eller middag, varför inte toppa med avokado, sallad, keso och några skivor skinka?


Våfflor brukar väl klassas som ganska onyttig mat, men det beror precis som allt annat på vad du gör smeten av (inga pulverblandningar här inte) och vad du äter till! 

 

Av Sofie - 4 januari 2012 13:30


 


Många tycker det är jobbigt det här med lunchlådor till jobbet, jag tycker det är roligt att försöka göra sin lunchlåda så färgglad som möjligt. Men jag går i skolan så jag får lunch där, så jag tar ju inte med mig mat. Men nu på lovet när vi skulle ner till skåne med tåget varnade pappa för hemsk mat på tågserveringen (vilket jag på hemvägen verkligen upptäckte). Hela familjen gjorde iallafall varsin lunchlåda på vägen ner. Min bestod av:


Spenatblad, bulgur, tonfisk, halloumi, bruna bönor, röd paprika, haricots verts 

 

Supergott! Jag borde ha en tävling på bloggen om vem som kan göra den mest färgglada lunchlådan :)


Varför tar inte alla med sig en sådan här låda varje dag till skolan/jobbet? Jag antar att det beror på tiden och orken att göra det, men tänk på pengarna man tjänar och vad man gör för sin hälsa!


Förövrigt måste jag kommentera maten på SJ:s tåg. Hemsk. På vägen hem skulle vi åka hem sent på kvällen. Och jag hade ätit en stor lunch så jag orkade inte göra någon fin middag och ta med, dock bredde jag mig en dubbelmacka och tog med. Och det var tur det. För sedan vid 21.30 tiden blev vi lite småhungriga så vi gick bort till restaurangvagnen. Och det var mest mackor de hade, och de hade de längsta innehållsförteckningarna jag någonsin sett. Minst 30 olika saker i en vanlig ost/skinkmacka. Vem vill ha den skiten? Jag tog en räkmacka med typ ett 2 cm tjockt lager majonnäs. Sedan tillbaka på min plats plockade jag bort alla räkorna från macka och la det på min dubbelmacka. Det geggiga brödet och majonnäsen slängde jag. En del kanske kallar mig bortskämd, men jag äter inte en majonnäs eller bröd som består av typ 40 saker när det är rimligt att det borde bestå av kanske max 10 saker.


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards