Sofies Wellness

Alla inlägg under november 2011

Av Sofie - 7 november 2011 13:00


   

Igår till förrätt gjorde jag paprikahummus som jag hade på små bitar dinkelbröd kvar från frukosten (recept här: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/11/06/6603731-sondagsfrukost-med-recept-pa-dinkelbrod/) och sedan toppade jag det med basilikablad!


Paprikahummus (1 sats)


200 g grillad paprika (på burk)

400 g kikärter (på burk)

1/2 dl philedelphiaost

1 vitlöksklyfta

2 msk olivolja

salt o peppar

 

1. Häll av spadet från paprikan och kikärterna och skölj sedan.

2. Mixa alla ingredienser med en stavmixer eller i en matberedare så att det blir en slät röra.

3. Smaka av med salt och peppar!


 

Godaste förrätten


Hummusen kan ju ätas på miljoner andra sätt: på knäckemackan, sås till kycklingen, doppa grönsaksstavar i, blanda ut pastan med osv...

Av Sofie - 7 november 2011 07:58


     


x Naturell yoghurt med kiwi, banan, solroskärnor och kokosflingor

x Dinkelbröd med paprikahummus och kokt ägg


Startar dagen som vanligt med en god frukost!


Och så var det måndag igen, och skola... Det känns lite segt men det ska bli kul att träffa kompisarna igen, eftersom jag har varit borta så har jag knappast hunnit träffa någon under förra veckan.


Ha en fin måndag :D

Av Sofie - 6 november 2011 21:50


     


x Hembakat bröd skuret i snittar med egengjord paprikahummus och basilikablad

x Ugnsrostad potatis och morötter, rödvins fläskfilegryta och sallad

x Choklad/nöt/banankaka med vanilj turkisk yoghurt (vaniljpulver+turkisk yoghurt)


Eftersom mormor och farmor var här på kvällen idag fick jag lust att bjuda de båda på stor middag (+resten av familjen). Det tog tid att laga allt men det var kul och värt det eftersom det var så gott och uppskattat av alla. Recepten på alla rätterna kommer upp på bloggen under veckan!

  

Av Sofie - 6 november 2011 12:45


   


x Rivna morötter med pumpakärnor och balsamvinäger


Även om jag gillar att laga mat så gör jag inte det varje dag. Men ibland kan jag hjälpa mamma och pappa med middagen och kanske göra salladen till. Igår kväll gjorde jag en jättegod sallad som var halloween/allahelgona inspirerad med morötter, pumpakärnor och balsamvinäger. Jättegod och den går såklart att äta året runt även fast det inte är halloween!

Av Sofie - 6 november 2011 09:59


     


x Dinkelbröd med kalkon, keso, kokt ägg och örtsalt

x Paprika stavar

x Lättfil med mango och hallon

x Bombay chai te


Söndagsfrukostarna är de bästa, då har jag mest tid att både göra och äta frukost! Jag bakade även ett snabbgjort dinkelbröd på bakpulver som jag gjort tidigare (men idag med lite nya ändringar). Det är lite jobbigt att baka eget bröd men det är lungt värt det, godare och så är brödet färsk och varmt.


Jag har lagt upp receptet tidigare men jag gör det igen och den här gången med de ändringar jag gjorde idag:

   


Dinkelkakabröd (14 st)


2,5 dl kokade vatten

3 dl dinkelflingor

1 msk honung

2 dl mjölk

5 dl dinkelfullkornsmjöl (eller vanligt dinkelmjöl)

1 tsk salt

2 tsk bakpulver

1/4 dl psylliumfrön

lite pumpakärnor för garnering

 

1. Sätt ugnen på 200 g. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt.

2. Häll det kokande vattnet över dinkelflingorna. Låt svälla en stund. Blanda ner honung och mjölk.

3. Blanda mjöl, salt, psylliumfrön och bakpulver i en annan bunke. Blanda ner i den första bunken. Blanda till en deg (ganska rinnande).

4. Lägg 3 rader deg på en bakplåt och platta ut med en sked.

5. Grädda i ugnen i ca 10-12 minuter. Skär sedan raderna i valfritt stora bitar när de kommer direkt ut från ugnen.


Ändringarna jag gjorde denna gång var att jag la till psylliumfrön och pumpakärnor i degen, och istället för att platta ut till 6 stora runda kakor så gjorde jag längder som jag sedan skärde i mindre bitar!


 

Supergott!!!


Dagens planer: Plugga en massa svenska och fysik, om jag hinner slappa lite hemma bara, tennis, åka till kyrkogården med pappa och farmor, bjuda familjen+farmor+mormor på middag, plugga mer om det behövs , kolla på något avsnitt av Pretty little liars och sedan sova

Av Sofie - 5 november 2011 19:15


 


Detta är en jättesmart sak som vi har hemma i köket för att få bort allt vatten som salladen får på sig när den sköljs...


 


... Man lägger salladen i korgen med hål i och häller vatten över så att salladen sköljs...


 


... sedan lägger man den i bunken...


 


... Sätter på locket och snurrar den med handtaget en massa varv...


 


... När du sedan tar ut korgen med hål i och salladen så är allt vatten från salladsbladen kvar i bunken...


 


... Och så TADAA så har du sallad som är sköljd utan en massa vatten i salladsskålen!


Finns att köpa på en massa olika ställen t.ex i mataffären eller köksaffärer


Använder ni en liknande?

Av Sofie - 5 november 2011 09:20


   


x Ett halvt päron

x Knäckemacka med kalkon, keso och rosmarin

x Knäckemacka med keso och köttbullar

x Naturell yoghurt med pauluns müsli, solroskärnor och gojibär


Gott, som vanligt!!!


 

Överblivna köttbullar är perfekta att ha dagen efter på mackan

Av Sofie - 4 november 2011 20:41


   


Här får ni receptet på dagens middag:


Gratinerad hoki med spenatkeso och tomat (4 pers)


250 g fryst bladspenat

800 g hokifile (eller två andra paket fryst vit fisk)

1 gul lök

250 g keso

3 tomater

 

1. Sätt ugnen på 200 g.

2. Tina spenaten och fisken enligt förpackningarna. Krama ur vattnet ur spenaten.

3. Skala och finhacka löken. Fräs den i en stekpanna med olja. Blanda i den tinade spenaten. Fräs några minuter till och blanda ner keson i spenaten. Smaka av med salt och peppar.

4. Skär fisken i portionsbitar (salta och peppra) och lägg i en ugnssäker form. Lägg på spenattoppingen. Skiva tomaterna och lägg på de också.

5. Ät tillsammans med kokt potatis!


Receptet kommer ursprungligen härifrån:

http://www.ica.se/Recept/gratinerad-hoki-med-spenat-och-keso-714190/


      

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards