Sofies Wellness

Alla inlägg under oktober 2011

Av Sofie - 24 oktober 2011 10:42


         


Dagens frukost:

x Naturell yoghurt med hallon och skivad banan

x Bröd med bregott och parmaskinka


Ibland när jag är sjuk så blir jag sugen på helt andra saker än jag brukar äta. Som hällekaka med en massa bregott och parmaskinka, tyvärr var hällekakorna slut i mataffären igår när mamma skulle handla så jag fick köra med mitt vanliga grova bröd ändå. Och till yoghurten vill jag inte ha några frön, nötter eller müsli. Jag tror min mage känner för att undvika så mycket fibrer som den brukar äta. Och jag är för ovanlighetens skull sugen på pasta och inte bulgur.


Får ni också helt annorlunda matvanor när ni är sjuka? Det bästa tror jag i alla fall är att ge kroppen vad den känner för, den vet det bäst själv vad den klarar av att hantera.


Nu ska jag fortsätta kolla på tv-serier, ha en fortsatt fin dag :D


   

Av Sofie - 23 oktober 2011 21:30

Läs mer här om utmaningen: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/10/17/6459856-veckans-utmaning-naturell-yoghurt-ska-det-vara/


Sista tipset:


   

Gör en jordgubb/banansmoothie


Mixa ihop en näve tinade jordgubbar, en halv banan, ett par dl naturell yoghurt, kesella och vaniljpulver, och toppa med ännu mer jordgubbar och skivad banan och müsli!


Jag vet inte riktigt hur många av er som var med i denna utmaning. Jag fick några kommentarer om att de skulle vara med. Så nu undrar jag hur det har gått? Har ni klarat er en vecka utan sötad yoghurt? Eller har ni upptäckt att om man smaksätter yoghurten med bär, frukt och kryddor så blir den minst tusen gånger godare? Har ni fått något bra nytt tips på vad man kan göra med naturell yoghurt?


Svara gärna med en kommentar, så blir jag glad!


Viktigt: Bloggplatsen där jag bloggar på har ändrat så att alla deras bloggar är några 100 px bredare, det är tydligen därför alla mina texter och bilder till inläggen ser jättekonstiga ut, eftersom jag kommer vara hemma sjuk även imorgon så kommer jag försöka fixa det då, jag hoppas ni ändå kan läsa bloggen och förstår att det är inte jag som ändrat så att det ser ut så här

Av Sofie - 23 oktober 2011 15:30

     


Plommon är något som funnits ett tag nu i butik och jag har fått smak för. Det smakar nästan lite som min favoritfrukt persika (som tyvärr inte säljs längre). Passa på att njuta av plommon nu, det finns nog inte så länge till att köpa. Jag tror att jag ska köpa en burk, tärna och frysa. Så har man sedan framöver plommonbitar att ha i gröten, perfekt!


Här är några tips vad man kan ha plommon i:

 

I fruktsallad med t.ex äpple, turkisk yoghurt och pumpafrön


   Till vanliga gröten


   

Som kvällsmål med kesella och hackade hasselnötter


 

Till bovetegröten


 

Eller bara rent av som den är



Googlade även fram lite fakta om plommon:

Plommon innehåller en mängd antocyaniner, speciellt i det färgstarka skalet samt om de är väl mogna. Antocyaniner stärker immunförsvaret och fungerar som antioxidant och stärker immunförsvaret. Ämnet skyddar också mot åderförfettning, grå starr och vissa cancerformer. I likhet med många andra frukter innehåller plommon även mycket c-vitamin som är viktigt för kroppens produktion av kollagen vävnad som stärker bindväven i leder och senor.

Av Sofie - 23 oktober 2011 10:14

   


x Grahams/dinkelgröt med kardemumma, blåbär, päron, hackad sötmandel, ett par hackad torkade aprikoser och mjölk


Precis som igår testade jag på en ny sorts gröt idag till frukost. Denna gång en grahams/dinkelgröt som blev klart godare än förväntan särskilt med toppingen på. Rekomenderas stark! Här kommer receptet:


 

Så såg själva gröten ut


Grahams/dinkelgröt (1 portion)


 

1/2 dl grahamsmjöl

1/2 dl dinkelflingor

2 1/2 dl vatten

salt

kardemumma

 

5-7 st hackade sötmandlar

1/2 päron i bitar

1 liten näve blåbär

2 hackade torkade aprikoser

 

1. Koka upp mjöl, flingor och vatten, låt koka ihop sig ca 5-8 min till gröt. Smaka av med salt och kardemumma.

2. Tillsätt toppingen och en skvätt mjölk!

 

  

Denna toppingen smakade utsökt, är nog jättegod tillsammans med vilken gröt som helst


Idag blir det för min del yttligare en dag hemma och vila eftersom jag är sjuk, men ska kanske lite senare möta en kompis och gå en liten promenad för att få frisk luft

Av Sofie - 22 oktober 2011 20:00

Höll på att glömma dagens yoghurtinlägg men här kommer det:

 Vi kör Naturell yoghurt vecka här på bloggen (läs mer här http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/10/17/6459856-veckans-utmaning-naturell-yoghurt-ska-det-vara/), idag tipsar jag om ett annat sätt att äta naturell yoghurt:


   

Gör egen plommonyoghurt, finhacka två plommon och blanda med naturell yoghurt, och ät det t.ex. (som på bilden) med müsli, hackade paranötter, björnbär och en klick kesella


Förövrigt så är jag fortfarande sjuk och har legat och vilat i sängen hela dagen :(

Av Sofie - 22 oktober 2011 14:42

     

Världens godaste och enklaste lunch att göra, tonfisk på burk är verkligen en jättebra matvara!


Tonfisksallad (2 pers):


Koka vit quinoa enligt paketet och rör i ett par msk solroskärnor. Grovhacka spenatblad och lägg upp på två tallrikar. Lägg på quinoan, några hackade tomater, en bit tärnad gurka, ett par msk majskorn, några körsbärstomater och toppa med en halv burk tonfisk i olja på varje tallrik!


  Testa även utblandat med en klick keso, då blir det ännu krämigare och godare :D

Av Sofie - 22 oktober 2011 10:17

     


x Egengjord morotsjuice

x Bovetegröt med hasselnötter, hallon, plommon (och mjölk)


Jag är nästan aldrig sjuk. Så när jag i onsdags hade lite ont i halsen var det väldigt ovanligt. Men eftersom jag var pigg i huvudet och kroppen gick jag i skolan som vanligt, men skippade träning och liknande. Det bästa när man är lite kraslig är att lyssna på kroppen och ta det llungt. Men hursomhelst igår morgon/natt (fredag) var jag uppe vid kl.4 för att köa utanför sergel tillsammans med några kompisar och hundratals andra tonåringar för att få biljetter till twilight fan event om en vecka. Även fast jag hade massor av lager vinterkläder på mig var det svinkallt att stå där flera timmar och bara vänta. Och det gjorde definitivt inte mitt lilla halsont bättre, resten av dagen i skolan gick jag runt i vinterskor, tjocka tights under jeansen, en jättetjock stickad kofta, en halsduk uppvirad upp till näsan och vantar inomhus, och frös ändå. Jag borde gått hem, men eftersom jag fortfarande var pigg och hade två stora prov på eftermiddagen så stannade jag kvar. Men efter båda proven kom tröttheten i kapp mig och jag spenderade resten av dagen i sängen. Och det kommer jag troligen behöva göra resten av helgen också. Jag hostar, halsontet är värre, huvudet känns tungt och jag är trött även fast jag sov mer än 10 timmar i natt. Jag vet att jag får skylla mig själv, men nu har jag i alla fall fått biljetter.


Okej det kanske inte var så kul att läsa om mitt klagande över att vara sjuk, hursomhelst gjorde jag en riktig höjdarfrukost idag, exprimerade mig med en juice fylld med nyttigheter i hopp om att den ska lindra min förkylning lite. Recept kommer här:


   



Kryddig Morotsjuice (1 glas): Mixa ihop 1,5 dl rårivna morötter, 1 dl vatten, 0,5 tsk riven ingefära, 1 msk pressad lime och 2 krm kanel



Jag testade även för första gången att göra bovetegröt, det blev gott men lite krångligare att göra en vanlig gröt. Jag gjorde enligt recept och jag tyckte det blev lite för att vara 1 portion, jag tror det skulle vara gott att blanda i gryn också och då blir det mer gröt. Men det får jag testa nästa gång jag gör bovetegröt.


 


Bovetegröt (1 liten portion)


Grunden:

1/2 dl krossat bovete

2 dl vatten

1 dl vatten

salt

 

Jag tillsatte med:

1 msk hackade hasselnötter

1/2 msk kokosflingor

 

1. Låt bovete och 2 dl vatten koka upp i en kastrull. Sila av vattnet och skölj bovetet i kallt vatten.

2. Koka upp bovetet igen med 1 dl vatten. Tillsätt salt, och smaksätt med t.ex med hasselnötter och kokosflingor (som jag gjorde) eller annat. Låt koka i ca 5-8 min så att vattnet koka bort och det får grötkonsistens.

3. Servera med t.ex hallon, plommon, hasselnötter och mjölk!


Fakta om bovete:

Är glutenfritt och mineralrikt. Bovete måste alltid kokas först med vatten och sen sköljas av, för i bovete finns färgämnet fagopyrin som kan ge allergiska reaktioner om man inte gör det.


Har ni testat och gjort bovetegröt? Annars gör det, god variation till den vanliga havregrynsgröten :D


   God lördagsfrukost

Av Sofie - 21 oktober 2011 12:15

       

Apelsinkyckling med quinoasallad och mango/chilisås (4 personer)



3 kycklingfileer

1 tsk torkad krydda (jag hade herbes provence, som är en kryddblanding på rosmarin, timjan och basilika bla)

1 apelsin

2 små röda paprikor

 

3 dl vit quinoa

1 msk äppelcidervinäger

1 apelsin

1/2 dl solroskärnor

 

1 mogen mango

1 dl matlagningsyoghurt

1/2-1 hackad röd chili (beroende på starkhet)

saften av 1 lime

 

1. Sätt ugnen på 200 g. Dela kycklingen i mindre bitar och lägg i en ugnssäker form. Häll över olivolja, och krydda med salt, peppar och valfri krydda (typ rosmarin, timjan).

2. Skär apelsin och och paprika i mindre bitar. Lägg på kycklingen och blanda. Sätt in i ugnen ca 20-25 min.

3. Koka quinoan enligt paketet. När den är färdigkokt, häll över äppelcidervinäger, solroskärnor och smaka av med salt och peppar. Skär den andra apelsinen i bitar (men skär bort skalet) och blanda ner apelsinköttbitar och saft i quinoasalladen.

4. Skala mangon och finhacka den. Lägg i en skål och blanda i yoghurt, lime och chili. Smaka av med salt och peppar.

5. Servera kycklingen med grönsakerna, quinoasalladen och mangosåsen!


   

Gott!


Receptet kommer ur hälsokokboken, men jag har som vanligt gjort ändringar efter mina smaklökar, men testa gärna att blanda i färsk mynta i såsen och quinoasalladen (det skulle man ha enligt receptet men tyvärr var det slut i mataffären)



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards