Sofies Wellness

Alla inlägg den 26 september 2011

Av Sofie - 26 september 2011 17:52

   

Korvstroganoff är en riktig middagsklassiker som vi hos oss äter allt för sällan då min bror inte äter korv, men igår när han var borta passade jag och pappa på att laga det. En korvstroganoff går att variera på en massa sätt. Glöm inte att köpa en falukorv med hög kötthalt, det är godast.


Korvstroganoff (4 personer)


Grunden:

500 g falukorv

1 gul lök

400-500 ml krossade tomater

1 dl matlagninggrädde

salt o peppar

 

Smaksättningar:

Några tsk kryddor som t.ex oregano, paprikapulver, sambal oelek, spiskummin, basilika, curry

1 burk färdigkokta bönor

 

1. Strimla korven och hacka löken.

2. Stek först korven och sedan även löken i en stor stekpanna.

3. Häll på krossade tomater och matlagningsgrädde. Salta och peppra ganska rejält. Låt puttra ihop sig ett tag.

4. Smaksätt med kryddor som du gillar, vi körde igår oregano och lite paprikapulver. Puttra ett tag till.

5. Bönor i korvstroganoff är faktiskt jättegott. Blanda i en burk färdigkokta bönor en kort stund innan servering. Vi hade soyabönor igår, men stora vita, cannelini och kidney bönor fungerar också utmärkt!


Gårdagens tallrik:

      Korvstroganoff tillsammans med kornris, sallad och kokt broccoli


Vad brukar ni ha i er korvstroganoff?


 

Av Sofie - 26 september 2011 12:30

   

x Sallad med kyckling, melon, gurka, tomat, majs, paprika, ägg, rödlök och gröna ärtor


Igår när jag var ute och åt lunch med kompis fick jag in denna jättefräscha sallad. Jättegod, men den var megastor. Även fast jag fick hjälp av min kompis så orkade vi inte äta upp allt. Men den var undertbart god!


 

Av Sofie - 26 september 2011 07:55

   

x Vaniljdavosgröt (naturell yoghurt+dinkelflingor+vaniljpulver) med frysta hallon, mango, skivad banan, hackade hasselnötter, valnötter, kokosflingor, solrosfrön och toppat med hallonkeso


Davosgröt, den ultimata frukostlösningen. Ca 2 dl yoghurt+1,5 dl valfria flingor (jag körde på dinkel denna gång men de klassiska havregrynen fungerar lika utmärkt) och ev. smaksättning (kryddor, bär, vaniljpulver), blanda ihop det på kvällen, låt stå i kylskåpet, färdigt och klart morgonen där efter. Häll på frukt, nötter, bär och det är färdigt att äta.


    Jag dricker alltid ett stort glas vatten till och ibland även te


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards