Sofies Wellness

Alla inlägg den 12 september 2011

Av Sofie - 12 september 2011 19:36

     

x Kesellaglass/smoothie på blåbär, hallon och björnbär toppat med några hallon och pumpafrön


För att hålla uppe på energin idag under eftermiddagen med läxböcker så gjorde jag mig egen kesellaglass. Mixa frysta bär/frukt med lika mycket kesella (både 1% och 10% går bra) och för att få lite mer krämighet även en stump banan. Frys en stund om du vill ha det mer "glassaktigt".


Många får för sig att godis är det ultimata att för att hålla energin uppe när man pluggar. Visst man får först en massa energi men ganska snabbt försvinner den och man blir trött och hängig istället. Det är bättre att satsa på ett mättande mellanmål, en frukt eller en kopp te.


  Dagens pluggarbete

Av Sofie - 12 september 2011 12:00


   


Rågfrallor med pumpafrön (ca 18 st)



50 g jäst

3 dl vatten

2 dl naturell yoghurt

2 msk rapsolja

1 msk honung

2 tsk salt

4 msk psylliumfrön

1 dl pumpafrön

1 dl rågkross

ca 12 dl rågsikt

1 ägg

 

1. Värm upp vattnet i en kastrull. Blanda ut vattnet med yoghurten och se till att vätskan är fingervarm, 37 g. Smula jästen och häll vätskan över. Rör om så att jästen löser sig.

2. Blanda i olja, honung, salt, psylliumfrön, hälften av pumpafröna (spara resten till garnering) och rågkross i bunken. Rör i nästan allt rågsikt. Blanda med en slev tills du får en jämn deg som släpper från bunken. Lägg en handduk över och låt jäsa i ca 30 min.

3. Sätt ugnen på 225 g. Baka ut degen på mjölat bakbord. Knåda den jämn och fin. Dela den i ca 18 lika stora bitar. Forma till frallor och lägg upp på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under handduk i yttligare 30 min.

4. Sätt ugnen på 225 g. Pensla frallorna med uppvispat ägg och strö över resten av pumpafröna. Grädda dem i mitt av ugnen i ca 12 min. Låt de svallna på galler!


Receptet kommer ursprungligen härifrån:

http://fitnessochhalsa.blogspot.com/2011/06/nybakat-brod.html

Men jag har ändrat och fixar på receptet så som jag tycker det är bäst


 

  Här tillsammans med skinka, keso och ruccola


 

Av Sofie - 12 september 2011 07:44

   

x En hembakat rågfralla med skinka, keso och ruccola

x Ett kokt ägg

x Naturell fil med pauluns dinkelflingor, hackade hasselnötter och tärnad persika


Bara jag som känner att måndags frukosten är den viktigaste av alla? För det känns som det är då man laddar upp för hela veckan.

Jag bakade rågfrallor igår som blev sjukt goda och saftiga, receptet kommer upp senare idag.


Ha en fortsatt bra dag :D


    Frukosten, dagens godaste och viktigaste mål


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards