Sofies Wellness

Alla inlägg under augusti 2011

Av Sofie - 2 augusti 2011 11:15

Jag kom på att det var en del från min Italien/franrike resa i juli som jag inte vissat bilder ifrån.

De dygn som spenderades kring medelhavet i somras blev riktiga fisk/skaldjursmat dagar:

 

x Skaldjurssoppa


De där bläckfiskarna med huvud och allt var lite läskiga att äta, men väldigt knapriga och goda.


 

x Ugnbakad fisk med potatis och tillbehör i världens godaste sky


Det här kan ha varit bland det godaste jag åt under resan!


 

x Pasta med en skaldjur


Eller så var det den här rätten som var godast...


 

x Laxtarte med sallad


... eller så var det denna rätt


Hur som helst, slutsatsen är att fisken är så mycket godare kring Medelhavet än den fisk man köper i fryst i ICAs frysdisk ;)


Av Sofie - 1 augusti 2011 17:45

   

På eftermiddagar äter jag helst ett mellanmål. När man är hemma är det lätt att fixa fram något att äta. Men när man är ute och gör något, går t.ex på stan så är det lite svårare att få fram ett mellanmål, om man inte vill köpa en bulle på 7eleven eller något fik. En klassiker är ju att äta en näve nötter och en frukt till mellanmål, då behöver man inget kylskåp som håller det kallt.


I alla fall i förrgår när jag var på stan med en kompis så stannade vi på Waynes coffee (som finns i hela landet), min kompis åt en sen lunch och jag köpte mig en smoothie där till mellanmål. Smoothien bestod av hallon, yoghurt och mjölk, ett bra mellanmål helt enkelt. Sen om jag varit hemma så hade jag antagligen blandat i mer hallon, och bytt ut mjölk mot kesella.

Av Sofie - 1 augusti 2011 15:15

   

Kaffechokladmousse (4 glas)


100 g 70 % mörk choklad

2 äggulor

1/2 dl avsvalnat starkt kaffe

2 1/2 dl vispgrädde

ev. mer vispgrädde och färska bär/frukt till


1. Smält chokladen i ett vattenbad. Blanda i äggulorna och kaffet. Rör ordentligt men försiktigt. Ta av från värmen.

2. Vispa grädden. Rör ihop grädden och chokladsmeten försiktigt och häll upp i fina glas.

3. Låt stelna i kylskåpet (minst 30 min men längre tid går också bra).

4. Servera med vispad grädde och färska bär eller frukt.


 

Mäktigt men väldigt gott :)

Av Sofie - 1 augusti 2011 08:43

   

x Naturell yoghurt med varma hallon (värm i micron eller på spisen), skivad banan och en massa kanel


15 år idag :D

Men som sagt vi firade igår, idag börjar min konfirmationskurs som är i 2 veckor. Jag kommer bo delvis hemma, delvis i ett församlingshem och delvis i Italien (supernajs). Jag är supertaggad att lära mig en massa nytt. Och bloggen kommer rulla på som vanligt eftersom jag fixat med tidsinställda inlägg de dagar jag inte är hemma. Bra va?


 

Så här blandar man ihop min goda frukostblandning till en sörja, Mums!!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards