Sofies Wellness

Alla inlägg den 23 augusti 2011

Av Sofie - 23 augusti 2011 16:48

   

Eftersom jag strax nu om 5 min ska gå på konfirmations repetion så behövde jag få i mig middag innan och jag hade inte mycket tid på mig att fixa ihop den. Då är verkligen wokgrönsaker underbara, man behöver inte skölja, skära och tillaga. Bara att lägga i stekpannan med lite olja och så är det snabbt klart.

Min middag blev helt enkelt så här idag:

     

x Wokgrönsaker på en bädd av babyspenat

x Färdig rökt makrill (som jag hittade i kylskåpet)

x Lite blandat bulgur och råris som var färdigkokt i kylskåpet

x En sås på kesella, turkisk yoghurt och malen ingefära (som jag gjorde medan wokgrönsakerna stektes)


Visst är wokgrönsaker bra? En blandning av massa goda och nyttiga grönsaker som blir färdiga på ett kick :D

Av Sofie - 23 augusti 2011 12:00

   

Här kommer receptet som jag lovade er igår:


  (Klicka på bilden för att se närmare)


Receptet kommer från senaste Laga Lätt, så all credit för receptet går till dem. Enligt receptet ska man inte ha någon "riktig" kolhydratskälla till, men om man vill ha det, så passade bulgur jättebra till (vi åt rätten med det).


Lite mer bilder:

      

Efter att köttfärsen varit i ugnen så blev den lite vattnig ovanpå, det ser inte så gott ut, men det smakade ingenting så det gjorde inte så mycket


Av Sofie - 23 augusti 2011 08:04

 

Idag blev det:

x Hemmagjord risifrutti med kardemumma och varma blåbär och pumpafrön

x Finn Crisp med kokt ägg och örtsalt

(x En kiwi)


Idag gjorde jag egen risifrutti för första gången, det var ungefär samma som bulgurfrutti bara att man byter ut bulgurn mot råris. Sedan gjorde jag en egen touch på det och hade kardemumma i med varma blåbär (värmde i micron) till. Jättegott :D


Risifrutti: 1 dl råris+1 dl naturell yoghurt+1/2 krm malen kardemumma


Att gå upp lite tidigare så att man hinner göra en bra och rejäl frukost och hyfsatt med tid att äta den, det är något jag prioriterar. Det tycker jag alla borde göra. Att jag får i mig bra och energirik mat på morgonen gör att jag orkar resten av dagen mycket bättre. Man behöver inte så mycket extra tid. Kanske 10 min extra, mycket kan man även fixa kvällen innan.

Prioriterar ni att få i er en bra frukost?


Nu ska jag strax dra mig iväg till skolan. Som tur är börjar vi inte med ordinarie schema de första dagarna, så det blir nog ganska slappt och kul idag.


       


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards