Sofies Wellness

Alla inlägg under juli 2011

Av Sofie - 25 juli 2011 14:24

   

Efter en vecka på Öland har jag nu kommit till mitt sista stopp innan jag kommer hem till huvudstaden igen. Jag är nämligen mitt ute på landet i småland. Förmiddagen spenderades i solen längs vägkanten och i skogen iförd stövlar, då jag och lillebror plockade kantareller och skogshallon. Nu har vi tryckt i oss omelett av kantarellerna och hallon blir till efterrätt ikväll. Mums vad gott :)


     

Det bästa av allt är att vi inte ens plockade hälften av alla hallonen vi hittade så vi kan gå dit och plocka ännu mer någon dag. Kanske om vi orkar plocka riktigt mycket kan man frysa in det och äta senare i år.


Jag googlade lite fakta om kantareller (som visar sig vara en nyttig och bra svamp):

Svamp består till ca 90 % av vatten, men innehåller även protein av bra kvalitet, B- och C-vitamin, kalium, fosfor, magnesium och järn. Kantareller innehåller dessutom en hel del D-vitamin.

Av Sofie - 24 juli 2011 14:30

 

x Smörstekt ölandsflundra med kokt potatis och sallad (och någon sås jag inte åt)


Vi åt detta häromdagen på en restaurang här på öland. Denna där fisken var så god, jag ville bara ha flera stycken haha. Vad är eran favoritfisk? :)


 

Av Sofie - 24 juli 2011 09:30

 

x Skogbärsdavosgröt med persika och nöthack


Davos är så gott. Blanda 2 dl yoghurt med 1 dl havregryn och sen frysta bär och låt stå i kylskåpet över natten. Färdigt att äta nästa morgon!


 

Av Sofie - 23 juli 2011 19:45

   

x Marinerad kycklingfile med ris, ugnbakad squash, morötter och sallad


En middag från häromkvällen, låt er inspireras. Jag tänker alltid när jag lägger upp på tallriken, mycket grönt och färgglatt, sen en proteinkälla och en kolydratskälla som är ungefär lika stora. Hur gör ni?

Av Sofie - 23 juli 2011 16:30

 

När jag var mindre var det alltid mjölkchoklad som gällde. Inte längre. Nu äter jag precis som resten av Sverige mörk choklad de tillfällena jag äter choklad. Hemma hos mig köps det alltid hem Lindts 70 % choklad. Häromdagen såg jag en ny choklad i affären som vi köpte med hem, nämligen Anthon Bergs Coffee. Den var verkligen jättegod och kommer köpas hem fler gånger. Om man läser på förpackningen så ser man att det är bara 57 % kakao (och det mesta resten är socker),många människor har fått för sig att mörk choklad alltid är väldigt nyttig och att man kan äta mängder av det. Det är fel. Mörk choklad (är bättre än mycket annat godis) men innehåller en hel del antioxidanter osv som är bra men det innehåller socker. Så jag säger som med allting, lagom är bäst. Och sen kan jag tipsa er om denna choklad med kaffe att köpa nästa gång ni har fått chokladsug. Och glöm inte, NJUT! :)

Av Sofie - 23 juli 2011 11:53

   

Som ni kanske förstår har jag strul med internet här på Öland och när det väl fungerar är det sjukt segt att ladda upp bilder. Jag hoppas att ni förstår. Jag bjuder i alla fall på lite bilder från gårdagens frukost.


x Banan/vanilj kesella med hallon

x En skiva mörkt bröd med keso, skinka och färsk basilika

x Ett kokt ägg


Den där banan/vanilj kesellablandningen rekomenderar jag verkligen alla att göra. Sååå himlans gott. Blanda 1,5 dl lättkesella+0,5 dl naturellyoghurt+0,5 mosad banan+ca 2 krm vaniljpulver och servera med hallon. Som glass typ, fast mycket godare.


 

Av Sofie - 20 juli 2011 11:38

 

Här är ett recept som jag testade häromdagen, som verkligen blev lyckat och gott. Det är en asiatisk wok.


Paprika- och svampwok med biff (4 personer)


250 g champinjoner

2 gula lökar

3 paprikor i olika färger

1 stjälk citrongräs

1 bit färsk ingefära

1 röd chili

1 msk olja

500 g utskuren biff eller lövbiff

1 tsk salt

2 krm svartpeppar

1 dl ostronsås

1/2 dl vatten

1 kruka färsk basilika


1. Skär champinjon, lök och paprika i bitar. Finhacka citrongräs och chilifrukt, ta bort kärnor och mellanväggar. Finriv ingefäran.

2. Strimla biffen. Hetta upp en stor panna med olja. Genomstek köttet. Salta och peppra. Ställ åt sidan medan du wokar grönsakerna.

3. Woka svamp och lök i olja tills löken börjar mjukna, lägg i paprika, citrongräs, ingefära och chili och woka några minuter.

4. Häll i ostronsås och vatten och koka upp.

5. Blanda ner det strimlade köttet i woken. Blanda ner basilikabladen och servera med ris.


     

Jag tyckte det smakade minst lika gott som när man beställer hem thai mat. Verkligen ett recept jag kan rekomendera att testa nu så här på sommaren när man har tid för matlagning.

Av Sofie - 20 juli 2011 08:45

Del 1 kan ni läsa här:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/07/15/5815781-frukostar-i-italien-del-1/



  


x Blandgrynsgröt med persika, päron, banan och mjölk


 

x Naturell yoghurt med kiwi, banan, hasselnötter, nötmix och blandgryn


 

x Knäckemacka med kikärtsröra (blanda mosade kikärter med olivolja, salt o peppar) och oregano


 

x Blandgrynsgröt med persika och naturell yoghurt


Jättegott, deras persikor där var helt underbara :)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards