Sofies Wellness

Alla inlägg under juli 2011

Av Sofie - 28 juli 2011 11:00

   

Ett litet tips, ha som vana att alltid i köket ha en liten skål med lite olika sorters frön och nötter, så kan man snabbt och enkelt hälla över det på yoghurten, keson, filen osv. Då slipper man varenda gång man ska äta det blanda ihop olika nötter och frön, det tar ju lite tid.

Av Sofie - 27 juli 2011 16:45

 

Ni som läser min blogg ofta vet att jag ofta blandar vanlig lättkesella (eller kesella med 10 %) med yoghurt i olika blandningar, det är jättegott och bra frukost/mellis. Ofta blandar jag även mina egna kesella blandningar med vaniljpulver (rent pulver från vaniljstänger), kanel, kardemumma, bär osv. Det är bäst att man smaksätter naturella produkter själv tycker jag. Men för några månader sen kom arla ut med en färdig kesella med rabarber smak, och häromdagen beslöt jag mig för att testa.


 

Smaken var sådär, det smakade inte så mycket rabarber, rabarberbitarna (som förpackningen lovar på finns i) var väldigt små och få, och det smakade väldigt sött jämfört med vanlig kesella. Men som det står på förpackningen så är produkten till för dessert så då får man räkna med den söta smaken antar jag. Men jag föredrar nog i framtiden att fortsätta smaksätta min kesella själv, dock är det ju lite svårt att smaksätta med rabarber men det finns många andra frukter och bär att göra det med.


 

Som ni ser med smaksätta produkter kommer ofta en massa socker till och protein halten sänks. Dock är fetthalten sänkt jämfört med vanlig 10 % men eftersom det är tillsatt socker i så blir enegivärdet ändå högre än den fetare kesellan. Fett är ju faktiskt inte alls farligt (som många tror) utan socker är boven i det hela.


   

När jag åt kesellan så åt jag det som dessert med hallon (självplockade) och det var gott. Dock tyckte jag inte det kändes som kesella eftersom den var rinnigare och sötare än vanlig, det smakade mer som någon söt efterrättsås, men om det är det man vill ha så kan jag definitivt rekomendera produkten.


Har ni testat på denna sorts kesella? :)


Nu ska jag iväg på kräft/räkskiva, vi hörs!!!

Av Sofie - 27 juli 2011 10:14

 

x Hallon/blåbärsgröt (på råggryn+vatten+frysta hallon/blåbär som värms upp av gröten) med pumpafrön och mjölk


Har aldrig ätit pumpafrön förut men testade det idag till min gröt. Det var så gott, mina favoritfrön från och med nu. Vad tycker ni om pumpafrön?


 

Av Sofie - 26 juli 2011 20:42

 

x Laxfile grillad i foliepapper (inknogad med citronsaft, salt, peppar)

x Dill/citron sås

x Kokta morötter

x Grillad paprika

x Grön sallad

x En liten skiva halloumi

x Ris


Som sagt här på landet har vi dåligt med spis men vi har en grill. Så ikväll blev det en riktigt god grillkväll. För er som inte testat att grilla fisk i foliepapper med kryddor kan jag tipsa er om att göra det, gott och enkelt och nyttigt. Grillad paprika tycker jag också är så sjukt gott.


  Jag gjorde även en väldigt god sås till laxen. Blanda en liten burk gräddfil (matyoghurt och kesella går lika bra, eller en blanding)+citronsaft från 1/2 citron+en kruka dill (hackad). Jag kan bara inte förstå de som köper färdiga såser på burk när man kan göra en så mycket bättre själv.


Till efterrätt passade vi på att använda banan som höll på att bli dålig.

Före:

 


Efter:

  Min bananbit efteråt med banan, 70% choklad och finhackade hasselnötter

Lite tisdagslyx helt enkelt ;)


Vad tycker ni om att grilla?

Av Sofie - 26 juli 2011 15:14

  (jag vet det ser inte så gott ut men det är det)


Nu när vi är ute här på landet har vi inte tillgång till någon spis, bara två kokplattor. Därför blir det ganska enkla måltider. Till lunch idag blev det en enkel potatis-och purjolökssoppa.


Recept: Potatis- och purjolökssoppa (4 personer)


1 purjolök

6-7 medelstora potatisar

1 liter vatten

2 grönsaksbuljongtärningar

ca 1 tsk salt

peppar


1. Skala och skölj potatisarna. Ansa och skölj purjolöken. Skär potatisen och purjolöken i mindre bitar.

2. Fräs lite smör/rapsolja/bregott i en stor kastrull. Fräs purjolöken.

3. Tillsätt potatis, vatten och buljongtärning och låt det koka upp.

4. Sänk värmen och låt soppan koka i 15 min under lock.

5. Smaksätt med salt och peppar.


   

Receptet kommer från min hemkunskap i skolan. Jag tog några finn crips med tonfisk och keso för att få i mig protein till. Soppan blir ju ganska stärkelserik med potatis i.

Av Sofie - 26 juli 2011 13:15

När jag var iväg kring Medelhavet tidigare i sommar så åt vi några frukostar ute på cafe/på hotellet. Här kommer lite bilder och kommentarer till:


   

x Croissant med marmelad

x Två små vita bageutter med smör


Första frukosten bestod av detta, och det var rent av det alla åt i frankrike på alla caferna där vi befann oss. Jag som är van av gröt, yoghurtblandningar och grova mackor med en massa frön/nötter i, uppskattade inte denna frukost särskilt mycket. Den smakade rent av ingenting, bara rena snabba kolhydrater och jag höll mig inte mätt särsklit länge.


 

x En kopp te

x En stor vit baguette med skinka


En annan frukost vi åt i frankrike på cafe. Den här var dock bättre med te, och en massa skinka till, men fortfarande det vita brödet.


 

x Frukt i form av kiwi och nektarin

x Fullkornfralla med en stor skiva kokt skinka

(xNaturell yoghurt) (ingen bild)


Det här tog jag mig på ett hotell i italien, betydligt bättre än på caferna i frankrike. Frukten kunde man ha i den naturell yoghurten och brödet hade lite grovare korn i sig (även fast man kunde ha önskat mer) och så en massa god skinka.


Som ni kanske förstår föredrar jag den gamla hederliga svenska frukosten, men visst det är kul att se vad man får i andra länder.

Av Sofie - 25 juli 2011 19:30

   

Gårdagens middag blev tacos. Jag har skrivit detta förut, men jag kan tipsa alla mina läsare igen. När ni äter tacos ta mycket sallad och grönsaker och köttfärs, och lite bröd och feta såser. Mycket bättre för kroppen helt enkelt. Hur äter ni?

Av Sofie - 25 juli 2011 15:35

   

x Kantarell/skinka omelett med sallad och röd paprika


På de kantareller vi plockade på förmiddagen gjorde vi omelett på. Finns det någon bättre lunchmat än omelett? Man vispar ihop några ägg med sådannt man har hemma och serverar med en sallad och så har man en bra och hälsosam måltid. Gott och enkelt!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards