Sofies Wellness

Alla inlägg den 16 juli 2011

Av Sofie - 16 juli 2011 21:33

Eftersom jag är hos mormor och morfar nu så lagar inte jag så mycket mat. Nu ikväll till middag bjöd mormor på en jättegod fiskrätt:


 

x Hälleflundra med kokt potatis och morötter, marinerade pilgrimsmusslor, sallad och mormors citronsås


Att äta middag här eller hos farmor är alltid på ett speciellt sätt, mycket potatis, såser och fisk/kött, så som de har ätit sedan de var små. Men jag klagar inte, det är ju jättegott.


  

Hälleflundra är en jättegod fisk



 


Mums!!!

Av Sofie - 16 juli 2011 15:00

Som sagt i Italien blev det en hel del pasta, så när jag upptäckte att på vissa ställen kunde man ställen kunde man beställa in kyckling (jag är en riktig kycklingälskare) så blev jag glad. Äntligen lite gott och mättande protein ;)


   

x Kokt kyckling med mozzarella/tomat/basilika sås

x Klyftpotatis


Den där rätten var riktigt god, jag måste lära mig laga något liknande.


Nästa rätt ser inte så god ut men det var den:

 

X Ugnsbakat kycklingbröst med en massa olika ugnbakade grönsaker


Sista dagen testade jag även på anka som jag aldrig ätit förut:

   

x Grillad ankbiff med en massa goda kryddor

x Cous cous

x Mini pumpa med svampfyllning


Allt var verkligen supergott och det bara vattnas i munnen när jag ser dessa bilder igen :)



Av Sofie - 16 juli 2011 10:54

 

x Quinoa/havregrynsgröt med kanel, jordgubbar, äpple, banan (+mjölk)


Idag testade jag på ett recept på en ny sorts gröt (1portion):


1/2 dl havregryn

1/2 dl quinoa

1 1/2 dl vatten

1-2 tsk linfrön

tärnat äpple

skivad banan

skivade jordgubbar

någon tsk kanel o lite salt


Koka ihop, havregryn, quinoa, vatten och linfrön till en gröt. Smaksätt med lagom mängd kanel och salt. Lägg frukterna/bären i en skål och lägg på gröten, servera med kall mjölk och ev. lite mer kanel över.


Receptet kommer ursprungligen härifrån (men jag gjorde om det på mitt sätt med det som jag hade hemma):

http://kottenshorna.blogspot.com/2011/07/sommargrot-m-quinoa-kanel-banan.html


 

Ha en trevlig dag allesammans!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards