Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 juli 2011

Av Sofie - 15 juli 2011 21:30

Köttbullar, en svensk klassiker som alltid är lika gott, här är ett recept med vanlig köttbullar men i en thailändsk sås för att få lite variation. Jag lagade det här igår hos mormor och morfar och alla tyckte det blev riktigt gott.


 

  Jag hoppas att ni tycker det är okej att jag fotar receptet istället för att skriva ner det i textform. Receptet kommer från en Allt om Mat tidning från i våras.


 

  Gårdagens middag :P

Som ni ser i receptet så för att laga köttbullar behövs endast nötfärs, 1 ägg, salt o peppar, så varför köpa färdig lagade köttbullar med mängder av e-medel? Det tar endast 5 min att blanda ihop och sen rulla till bollar, det kallad rent av lathet att inte ta sig tid att göra det. Så dagens tips från mig idag, GÖR DINA EGNA KÖTTBULLAR!!!

Av Sofie - 15 juli 2011 14:00

Medan folk kastar i sig hinkvis av popcorn, snacks och läsk på bion som om det vore en självklarhet, så mumsar jag i mig detta, som lovar är så sjukt mycket godare och smakrikare (jag ska avslöja att jag har en mystisk förälskelse till paranötter):

   

x Ett äpple

x Valnötter och paranötter


Jag förstår mig inte riktigt på alla som bara MÅSTE ha popcorn för att gå på bio, jag lovar och svär bio upplevelsen blir minst lika bra utan. Om inte bättre? Jag vill även passa på att berätta min pappas ide om att ha biosalonger med popcorn förbud så att man slipper den hemska doften av smöret i hela salongen. Jag tycker det är en ganska bra ide. Vad tycker ni?


Förresten det var sista Harry Potter filmen jag såg nu i veckan när jag var på bio och åt detta. Lite sorgligt att det är sista.

Av Sofie - 15 juli 2011 08:45

När vi var i Italien så hade vi egen lägenhet med kök, så frukostarna åt vi alltid hemma. Här är några bilder på vad jag åt (med de råvaror man kunde hitta där i butiken):

   


x Naturell yoghurt med blandgryn, tärnad persika, färska stora blåbär och nötmix



x Naturell yoghurt med kiwi, persika och nötmix


    

x Blandgrynsgröt med färska stora blåbär och banan (+mjölk)


 

x Någon sorts form av knäckebröd med prusciutto och pesto

x Persika te

x Naturell yoghurt med persika, banan och nötmix


Som ni ser blev det mycket naturell yoghurt, men jag är överlycklig att jag fann det där i mataffären ens bland alla dessa smaksätta sockrade yoghurtar som smakar aromämnen, men som alla äter!?. Blandgrynen var det enda som jag hade med mig hemifrån, det existerar inte ens där. Knäckebrödet som jag hittade i affären var supergott, de hade bara en sort (egen gjort i butiken) och sen en massa vitt bröd, så jag valde knäckebrödet då hehe. Sen fanns det också påsar med mixade nötter som man kunde köpa som var gott och som jag åt mycket till frukost där. Det sistnämnda tror jag faktiskt att jag inte har sett i Sverige. Sen måste jag även skriva att frukterna där var mycket godare än i Sverige då de kommer därifrån, så det passade jag verkligen på att äta.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards