Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 juni 2011

Av Sofie - 17 juni 2011 19:00

I onsdags gjorde jag en jättegod gratäng, men jag hann varken lägga upp bilder på den som dagens middag eller recept då. Så gör det nu istället. Jag har använt mig delvis av ett recept ur en gammal tidning jag hittade men ändrat mycket på olika saker, så man kan säga att detta är mitt recept som jag hittat på.


Kycklinggratäng med fetaost (4 portioner)

 

 

 

3-4 kycklingfileer

1 broccolibukett

2-3 morötter

5-6 potatisar

2 vitlöksklyftor

1 gul lök

2 dl oliver

150 g fetaost

2 dl lätt creme fraiche

saft från 1/2 citron


1. Skär fileerna i mindre bitar och stek gyllenbruna i olja i en stekpanna, salta och peppra.

2. Skala morötterna, skär morötterna och broccolin i mindre bitar och låt koka i ca 5 min i lättsaltat vatten.

3. Skala och skär potatisen i tärningar, ca 1x1 cm. Skala och hacka vitlöken och gul löken.

4. Hetta upp olja i en stekpanna och stek potatisen gyllenbrun. Lägg i löken och låt fräsa med i några minuter. Blanda ner oliverna, de kokta morötterna och broccolin.

5. Mosa fetaosten med creme fraichen i en bunke. Smaksätt med citronsaft och lite salt och peppar.

6. Lägg potatisblandningen i botten på en eldfast form. Lägg kycklingen ovanpå och toppa med fetaost röran.

7. Grädda i ugnen i ca 20-25 min i 200 g. Servera med en sallad!


   

Jättegott! Kanske något att bjuda pojkvännen/flickvännen/familjen/kompisen på såhär en fredag eller lördag kväll.


Jag har förresten varit på en intensiv gympa pass på eftermiddagen och spöat skiten ut mig själv. Riktigt härligt! Och sen när jag skulle hem så öste regnet ner och jag hade inget paraply så jag joggade nästan hela vägen hem eftersom jag ville var så kort tid som möjligt ute i regnet (det går snabbare än att gå som jag brukar). Så jag fick ett 10 min extra träningspass i form av jogg. Nu är jag färdig duschad och väntar på några gäster som ska komma över på middag.


Ha en super kväll allesammans!

Av Sofie - 17 juni 2011 15:45

 

x Naturell yoghurt med kesella, pauluns müsli, hallon och kiwi


Smaskens, måste bara säga att jag älskar färgen på denna kreaktion! Ett mellanmål som jag åt här om dagen :) Låt dig inspireras och gör ett likadant mellanmål eller ät kanske till frukost

Av Sofie - 17 juni 2011 15:00

 


Igår spenderades nästan 10 timmar av dagen på Gröna Lund med kompisar. Vi hade jättekul men något som verkligen var en besvikelse var utbudet av mat. Ofta när jag vet att jag inte kommer vara hemma, så brukar jag se till att ha med mig något som man kan äta som mellanmål och ibland ha med mig matlåda och så. Men igår struntade jag i det, det skulle bara bli komplicerat att bära med sig och det finns ju en massa utbud av mat där tänkte jag.


Jag vet vad min kropp mår bäst av, frukost, lunch, mellanmål och middag på regelbundna tider och inte en massa snabba kolhydrater. Igår blev det först en alldelles för sen lunch bestående av tortilla med köttfärs och tillbehör. Smarrigt, inte det nyttigaste men inte sååå onyttigt heller. Sen gick det några timmar och min kropp började skrika efter mellanmål, då insåg jag att de mellanmål man kunde välja på var antingen popcorn, sockervadd eller glass. Så jag struntade helt i mellanmål. Vilket gjorde att jag någon timme sedan fick ett extremt sötsug. Det är en obehaglig känsla som det var längesedan jag hade. Ni kanske tror det släpper om jag äter några godisar, nej om jag börjar få ett sötsug kommer jag ha det minst resten av hela dagen och det blir bara värre och värre desto mer jag äter och till slut kan jag vräka i mig hur mycket som helst av vad som helst. Som tur var hade en kompis till mig en clementin på sig som jag fick äta istället för att frestas av allt godis. Men vi beslöt oss sedan ganska snabbt för att äta middag. Bland hamburgare, pommes frites, kebab, fish n chips och pizza hittade jag ett thai ställe. Där köpte jag en rätt med ganska mycket kyckling (tack lite protein på denna kolhydrat plats) och sås och ris. Det var gott. Sötsuget släppte lite men tryckte ändå i mig några godisar. På vägen hem stannade vi även förbi donken och köpte mc flurry ballerina kladdkaka (deras nya smak) som var ganska god, men deras tidigare mc flurry marängsswiss och mjukglass med varm chokladsås ligger ändå i smaktoppen.


En del som läser detta tycker säkert att jag är fånig. Men det visar bara att jag känner min kropp väl och vet vad den mår bra av. Jag vet att godis och glass inte är farligt i måttliga mängder. Det jag tyckte var lite läskigt var mitt sockersug jag fick. Det var så längesedan jag fick det. För de senaste månaderna har jag inte haft det, eftersom jag ätit bra och regelbundet och då blir jag inte sugen på en massa söta saker. Jag hade glömt hur det känns att få det. Visst jag har ätit lite godis och glass under de senaste månaderna, men då för att jag var sugen på det och inte pga sockersug. Det är skillnad.


Det jag vill säga med detta är att det borde finnas ett större varierande utbud av mat på Gröna Lund och liknande ställen. Visst, man kan alltid ta med sig hälsosammare mat och de har lite finare restauranger där man kanske kan få lite mer näringsrik mat men det är mycket dyrare och det tar längre tid att få mat på de ställena, man måste beställa som på en riktig restaurang och inte få ganska snabbt i handen som på alla små matställena vid karusellerna. Jag tror faktiskt att många skulle uppskatta ett nyttigare alternativ där, kanske inte alla tonåringarna men det är ju en massa föräldrar där med sina barn där också.


Sen kanske en del tycker att det hör till nöjesfält att bara äta sådann mat. Och jag förstår deras åsikt, ibland får man äta sådann mat också. Men jag tycker det ibland går till överdrift att varje gång man ska ut och göra något kul, så måste snabbmat vara med t.ex. på nöjesfältet och bion. Vi lär barnen som växer upp att roliga saker, ja då får vi äta dålig mat till. Det finns faktiskt andra sätt att njuta på.


Okej, det här var lite om mina åsikter. Vad tycker ni? Kommentera!

Av Sofie - 17 juni 2011 10:32

 

x Banan gröt med vattenmelon/kiwi/citron yoghurt/kesella röra och linfrön


Hittade en vattenmelon hemma så jag kände för att göra att göra en liten exotisk frukost. Så jag exprimenterade lite i köket och oftast brukar det då bli gott, men ska jag vara ärlig så blev det inte det idag. Jag åt upp kanske hälften men gjorde sen istället min klassiska skinka/keso macka och åt. Blandningen vattenmelon, kiwi och citronsaft med yoghurt blev helt enkelt för konstiga smaker ihop och det smakade beskt. Men banangröten (mosa en halv banan i kastrullen när du kokar upp gröten) som jag gjort tidigare blev god.


Men om man inte vågar testa sig fram i köket, så kommer man aldrig hitta nya smakkombinationer som är goda, så man får faktiskt räkna med att misslyckas ibland.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards