Sofies Wellness

Alla inlägg den 9 juni 2011

Av Sofie - 9 juni 2011 20:58

 

Sitter och myser med en kopp te och senaste friskispressen. Friskispressen ges ut av Friskis o Svettis och som medlem där så är jag en läsare av deras tidning. Den är ofta ganska bra och intressant. I senaste numret (som jag fick med mig hem idag efter träningen) kunde man bland annat läsa om hur man styrketränar i skogen, fakta om mellanmål och färdiga mellanmål man kan köpa i affär, några recept på smarriga mellanmål och en massa fakta om proteiner (hur man ska tänka om hur mycket proteiner man ska äta och om man ska ta proteintillskott eller inte om man tränar mycket). Det stod självklart en massa mer, men det var det jag tyckte var mest intressant.


Läser du denna tidning? Vad tycker du? Den är gratis att ta så sök upp närmast friskis och svettis anläggning och ta dig ett nummer.


    



     

Av Sofie - 9 juni 2011 20:30

 

x Råris

x Korv Stroganoff

x Kokt rotfruktsblandning

x Blandsallad


Jag äter sällan korv, men ibland får jag ett sug efter det. Det kan vara riktigt gott ibland. Korv har ett ganska högt fettinnehåll om man jämför med andra proteinkällor t.ex kyckling, men vad gör det? Att äta med variation är viktigt och klassisk svensk korv stroganoff är sjukt gott. Receptet på en klassisk korv stroganoff som jag brukar laga kommer upp imorgon. Så kika in här då!

Av Sofie - 9 juni 2011 14:30

 

(bild tagen från google) 


Pesto är något som de flestar gillar. Det passar i pastasallader, på fisk, på mackan osv. Det finns att köpa på burk men det är väldigt enkelt att göra sin egen. Då slipper man alla konstiga ämnen som konserveringsmedel och socker och annat (men jag ska erkänna att även jag fuskar och äter ibland pesto på burk). Det finns många olika recept på pesto och jag har testat flera. Här är mitt favorit pesto recept:


1/2 dl olivolja

1 kruka basilika

1 msk solrosfrön

1 msk sesamfrön

1 dl riven parmesanost

1 vitlöksklyfta


Mixa bara ihop allt med en stavmixer och så är det färdigt! 


Passar bra till t.ex fisk som jag äter här:

 

Av Sofie - 9 juni 2011 12:00

 

Idag äter vi picnic i skolan till lunch så alla har med sig mat. Min förhoppningsvis goda matlåda (har inte hunnit smaka än när jag skriver detta) består av:


x Bulgur blandat med keso och pesto

x Laxfile

x En massa broccoli


En helt enkelt nyttig men god blandning av mat! Vad äter du till lunch idag?

Av Sofie - 9 juni 2011 08:22

 

Fyllde ett stort glas med olika lager av olika sorters goda saker. Lagrerna bestod av:


x Jordgubbsfil, mosad banan, egen färskpressad apelsinjuice, naturell müsli, ett tunt lager kesella, banan, apelsinjuice, müsli, jordgubbsfil, banan, juice, musli, en klick kesella och lite hackade paranötter på toppen


Jättegott, jag tycker det är mycket roligare att äta så i lager i glas. Kombinationen mosade banan+apelsinjuice+musli+med någon sorts fil/yoghurt går så himlans bra ihop. Jag hade jordgubbsfil och kesella i mina lager, men självklart kan man ta annan fil/yoghurt/kesella om man hellre vill det

.


  

Av Sofie - 9 juni 2011 07:30

Börja skriv "jag ska göra"-listor



Jag är en person som alltid måste skriva sådanna listor för precis allt, för alla läxor, för allt jag ska hinna göra innan jag lägger mig osv. Om jag inte gör det lägger jag bara en massa energi för att försöka komma ihåg allt jag ska göra och energi på att oroa mig att jag ska glömma göra något. Känslan av att stryka något när man är klar är även underbar.


Så för att få saker gjorda. Börja skriv listor och gör livet mycket enklare!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards